Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

5 000 patienter kunde inte kontakta hemsjukvården

Publicerad: 25 Juli 2018, 11:43

Ingen kunde nå tjänstgörande sjuksköterskor på närmare 15 timmar. Händelsen är anmäld enligt lex Maria.

Foto: Carl Sandin/Bildbyrån

Minst tre patienter tvingades åka med ambulans till sjukhus när telefonväxeln hos det sjuksköterskeledda vårdbolaget slutade att fungera under mer än ett halvt dygn.


Ämnen i artikeln:

Stockholms läns landstingIvoLex Maria

Enligt bolagets lex Maria-anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, berodde felet på en serveruppdatering hos teleleverantören. Under närmare 15 timmar, mellan klockan 19.00 på kvällen och 09.30 på morgonen, gick vissa samtal inte fram alls medan andra bröts efter fem sekunder.

Felet hade kunnat medföra allvarlig vårdskada, enligt anmälan.

Bolaget som drabbades av telefonproblemet ansvarar under jourtid för hemsjukvård i Stockholms läns landsting. Det ska då vara tillgängligt för cirka 5 000 inskrivna patienter. Även 1177 Vårdguiden kan larma ut akuta besök som genomförs av en sjuksköterska under jourtiden.

Bolaget ansvarar också för hälso- och sjukvårdsinsatserna vid 15 äldreboenden samt 300 boenden och gruppbostäder för personer som omfattas av LSS. Under jourtid ska personalen där alltid kunna komma i kontakt med en sjuksköterska.

Så var dock inte fallet i slutet av maj när telefonväxeln låg nere, går det att läsa i anmälan till Ivo. Ingen av de 5 000 patienterna, förmedlare av uppdrag på 1177 Vårdguiden eller personalen boendena har under kvällen och natten kunnat nå tjänstgörande sjuksköterskor.

Tre patienter som var i behov av vård men som inte nådde sjuksköterska, fick åka ambulans till sjukhus i stället. Det gällde bland annat en patient med en krånglande stomipåse och en ramlat flera gånger under kvällen på ett äldreboende.

Om fler patienter drabbats är oklart, enligt bolaget.

Annika Carpman

Reporter

annika.carpman@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev