Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

70 000 klick på utbildningskampanj

Publicerad: 29 april 2016, 07:05

Vd Johan Wallér är hittills nöjd med satsningen som Apoteksföreningen gjort i år för att öka söktrycket till farmaceututbildningarna.

Foto: Svenska Apoteksföreningen

Sveriges Apoteksförening väntar med spänning på att se om vårens digitala tidningskampanj har fått fler att söka till farmaceututbildningarna.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Apoteksförening

– Det har gått bra så långt att vi har sett att kampanjen har nått ut. Om den har effekt vet vi ännu inte, det kommer vi att se i juni när antagningsbeskeden kommer, säger vd Johan Wallér.

Tidigare år har Apoteksföreningen satsat stort på Saco mässan, Sveriges största studentmässa. Nackdelen var dock att mässan är fokuserad till Stockholm och Malmö. I år gick pengarna i stället till en reklamkampanj på Aftonbladets webbsajt, som syntes under ansökningsperioden till universitet och högskolor.

– Den här kampanjen har nått ut över hela landet och det finns utbildningar i hela landet, vilket var en av anledningarna till varför vi gjorde den, säger Johan Wallér.

Den som surfade in på Aftonbladet möttes då av texter som handlade om hur det är att arbeta på apotek, vad farmaceuter gör och hur utbildningarna ser ut.

– Vi har haft kring 70 000 personer som har läst artiklarna. De har varit inne i drygt en och en halv minut, vilket är väldigt bra har jag förstått om man jämför med andra kampanjer på nätet, säger Johan Wallér och fortsätter:

– Vi har också kunnat se vilka artiklar som man har läst mest. Det hjälper oss i vårt fortsatta arbete i vilka budskap som går hem hos ungdomar.

Vilka texter var populärast?

– En artikel om en tjej som har startat eget och en om en kille som hade haft många sjukdomar i familjen som hade intresserat honom att gå utbildningen, säger Johan Wallér.

Relaterat material

Stor mediekampanj ska locka fler att bli farmaceut

Receptarie – ett okänt yrke

Annika Carpman

Reporter

annika.carpman@dagensmedicin.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Apoteksförening

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev