Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Akademiska tar in extrapersonal för att klara leveranskrisen

Publicerad: 4 November 2019, 14:13

Foto: Staffan Claesson / BILDBYRÅN

Akademiska sjukhuset måste nu ta in extern personal för att sköta det provisoriska buffertlagret med sjukvårdsmaterial. En kostnad som de tänker fakturera Apotekstjänst för. – Målsättningen är att de ska ersätta oss, säger Joakim Hedin, chef för vårdsystem på sjukhuset.


Leveranskrisen är nu inne på sin sjätte vecka. För att hantera materialbristen upprättade Akademiska sjukhuset den 24 oktober i Uppsala ett buffertlager med sjukvårdsartiklar.

– Eftersom vi behöver vara drygt tio personer som arbetar på lagret varje dag har vi nu bestämt oss för att ta in extern personal, säger Joakim Hedin, som leder den operativa gruppen i efterstabsarbetet.

Den personal som sjukhuset tar in är i första hand timanställda, som tidigare arbetat vid sjukhuset.

– Det är främst yngre personer som kan komma in med kort varsel för att hjälpa oss en kortare period, säger Joakim Hedin.

Till en början hjälpte sjuksköterskor och undersköterskor till att packa upp och sortera varor på lagret. Men eftersom de var tvungna att återgå till ordinarie verksamhet drivs buffertlagret nu av sjukhusets administrativa personal.

– Det är personal från hr-avdelningen, kommunikatörer och sekreterare. Och från och med i dag har vi också hjälp av extern personal, säger Joakim Hedin.

Utöver kostnaderna för inställda operationer, akutleveranser och varor från andra leverantörer än Apotekstjänst, innebär logistiken i buffertlagret ytterligare kostnader för Region Uppsala.

– Det är extrakostnader i form av personal som inte utför sina ordinarie sysslor, och kostnader för extern personal. Vi noterar all tid vi lägger ner och alla kostnader. Det blir en process som juristerna får ta med Apotekstjänst. Men vår målsättning är att bolaget ska ersätta oss, säger Joakim Hedin.

Örjan Frid, vd för Apotekstjänst, vill inte kommentera den eventuella skuldfrågan.

– Själva problemställningen, som vi jobbar tillsammans med Varuförsörjningen för att lösa, är ju något vi jobbar aktivt med. Skuldfrågan – vem som har ansvar för vad och vem ska betala – den har vi inte börjat med ännu, säger han och fortsätter:
– Men det är väl bra om de följer upp det där, men det är ingenting som vi tar ställning till nu. Den diskussionen får vi ta sedan. Det kanske blir hårda ord – det vet inte jag.

Malin Wernström

Reporter

malin.wernstrom@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev