Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Allt fler frågor till HSAN om personalen prickats

Publicerad: 25 maj 2004, 11:53

Läkare och sjuksköterskor kontrolleras allt oftare i Ansvarsnämndens offentliga register över anmälningar och påföljder. På bara några år har antalet förfrågningar flerfaldigats.


År 1996 fick Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN, 1 930 förfrågningar om en sjukvårdsanställd varit föremål för en utredning och - i förekommande fall - om vederbörande fått en disciplinpåföljd eller inte. Sju år senare, år 2003, hade siffran mer än femfaldigats, till 11208 förfrågningar.  - Det går spikrakt uppåt. Det började i samband med husläkarreformen och sedan dess har det bara ökat och ökat, säger Bo Örneryd, avdelningsdirektör på Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd.  Kontrollerar varje anställning  Eftersom det inte finns någon statistik över vilka som frågar vet inte Bo Örneryd vad ökningen beror på. Men han noterar att den sammanfaller med ökningen av antalet bemanningsföretag. Av allt att döma vill även allt fler privatpersoner kontrollera "sin" vårdpersonal.  - De vill veta om en läkare eller sjuksköterska har fått en påföljd eller inte, och i så fall varför. Vissa arbetsgivare återkommer varje vecka med listor, säger Bo Örneryd.  En rundringning till ett antal bemanningsföretag bekräftar misstanken. Samtliga uppger att de kontrollerar de anställda med Ansvarsnämnden. Alltid.  - O ja, vi kontrollerar varje gång vi anställer någon, så att vederbörande inte fått en anmärkning av Ansvarsnämnden, säger Anita Johansson, bemanningsledare för Best-läkargrupp i Skövde.  Vad händer i förekommande fall?  - Då väljer vi naturligtvis att inte kontraktera den läkaren. Vårt mål är att garantera den bästa kvaliteten till våra arbetsgivare, säger Anita Johansson.  Innebär ingen kvalitetsgaranti  Men enligt Bo Örneryd innebär en sådan förfrågan långt ifrån någon "kvalitetsgaranti".  - Många tror att registret är heltäckande, vilket gör att de drar för stora växlar på resultatet, oavsett vad det visar. Men på varje anmälan till HSAN går det 67 000 patientkontakter. Det är alltså bara en bråkdel som resulterar i en anmälan, säger Bo Örneryd.  Å andra sidan förstår han företagen.  - Ja, det är inte så anmärkningsvärt. Vårt register är i princip den enda kontrollmöjligheten av sjukvårdspersonal som finns. Exempelvis är vi de enda som kan säga om en anställd verkligen är legitimerad eller inte, säger Bo Örneryd.  Lousie Molin, vd för bemanningsföretaget e-Quality Personalkraft, håller med. Att ta referenser på de anställda är en självklar del i kvalitetssäkringsarbetet, uppger hon. Dessutom finns dessa kontroller ändå alltid med som ett outtalat krav från landstingens sida, i samband med upphandlingar.  - Det står inte svart på vitt att vi måste kontakta Ansvarsnämnden men att vi måste kontrollera de anställda finns med som ett "skall-krav", säger Louise Molin.  Bernhard Grewin, ordförande för Sveriges läkarförbund, är inte lika förstående.  - Majoriteten av alla anmälningar som leder till en påföljd beror på organisatoriska svagheter och systemfel och speglar inte den enskilda individens skicklighet och kompetens.  Vissa bemanningsföretag anställer inte personal som blivit fälld i Ansvarsnämnden.  - I de allra flesta fall gör dessa företag sig själva en otjänst, säger Bernhard Grewin.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev