Nyheter
Anmälan ledde till ny dialog på Nornan
Publicerad: 7 maj 2013, 08:51
Lisa Ekstrand, huvudskyddsombud för Sveriges farmaceuter. Foto: Emil Malmborg/Bildbyrån
Arbetsmiljöverket krävde en mer specificerad anmälan för problemen på Nornan. Men anmälan ledde till ny dialog med arbetsgivaren.
Sveriges farmaceuters huvudskyddsombud Lisa Ekstrand satte ner foten i mars, efter att personalen på apoteket Nornan vid Östersunds sjukhus upplevt att de inte fått gehör från arbetsgivaren för arbetsmiljöproblem under ett par års tid. Personalen känner sig stressad, splittrad och upplever att de inte hinner med sina arbetsuppgifter under arbetstid.
Arbetssituationen har varit på tapeten sedan antalet farmaceuttimmar drogs ner på apoteket för cirka två år sedan. Personalen krävde både riskanalys och handlingsplan men blev inte nöjda med den respons de fick och den analys som gjordes.
Men Arbetsmiljöverket valde att inte ta upp anmälan i det skick som den kom in. För att den skulle leda till ett aktivt ärende skulle huvudskyddsombudet göra kompletteringar och se till att den blev mer specificerad. Men så har det inte blivit, än.
– Vi tog upp diskussionen med arbetsgivaren igen och ställde krav på att de kopplade in Previa på ett mer fullständigt sätt. Nu ska de göra en mer genomgripande arbetsmiljögenomgång. Det var vi från fackets sida väldig, väldigt nöjda med och medarbetarna också, säger Lisa Ekstrand, huvudskyddsombud.
Den här månaden börjar Previas arbete på apoteket Nornan. Sedan är det dags för en ny handlingsplan.
– Den handlingsplan som har lagts tidigare anser vi har ett arbetsgivarperspektiv. Den här nya handlingsplanen kommer att vara från båda perspektiv tror jag, det är bra, säger Lisa Ekstrand.
Relaterat material
CHARLOTTA KJELLBERG