Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Anmärkning direkt för nya apotekskedjan Hjärtat

Publicerad: 24 februari 2010, 11:12

Anmärkning direkt för nya apotekskedjan Hjärtat

Bara några veckor efter att privata Apotek Hjärtat tagit över driften av 206 apotek anmärker Läkemedelsverket på företagets marknadsföring.


I början av februari blev riskkapitalfinansierade Apotek Hjärtat i ett svep Sveriges näst största apotekskedja, när företaget tog över 206 tidigare statliga apotek i hela landet.

Läkemedelsverket, som bevakar marknadsföringen av läkemedel, har snabbt hittat brister på det nya företagets hemsida. I ett brev daterat i fredags, den 19 februari, till Apotek Hjärtat påpekar verket att information på företagets hemsida bryter mot såväl läkemedelslagen som föreskrifter.

Det framgår bland annat inte att vissa läkemedel som presenteras på hemsidan är just läkemedel, och påståenden om läkemedlen saknar stöd i respektive produktresumé. Bland annat anges enligt verket att Theracough, som har indikationen hosta med segt slem, ska användas mot förkylning.

– Det handlar principiellt sett om relativt vanliga överträdelser. Men när nya aktörer som i sin tur anlitar nya reklambyråer kommer in på apoteksmarknaden är det viktigt för oss att informera om vad regelverket innebär, säger Ragnhild Johnsson, utredare på Läkemedelsverkets inspektionsenhet.

På senare tid har liknande överträdelser begåtts av bensinbolaget OKQ8 och företaget Familjeapoteket, som båda säljer receptfria läkemedel. I båda fallen har företagen åtgärdat bristerna, som gällde information på företagens hemsidor, efter Läkemedelsverkets påpekanden.

Enligt Charlotte af Klercker, pressansvarig på Apotek Hjärtat, har företaget redan gjort vissa förändringar av hemsidan och dessutom förstärkt rutiner.

– Vi kommer självklart att försäkra oss om att vår hemsida följer de lagar som finns för marknadsföring av läkemedel, säger hon.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev