Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Apolivakvinnan får stöd

Publicerad: 5 augusti 2009, 13:55

Närmare 100 000 personer på nätverkssajten Facebook anser sig nu vara rädda för den numera riksbekanta ”Apoliva-kvinnan”, Adina Fohlin. Men nu har även flera grupper bildats till försvar för modellen i Apotekets reklamsnutt.


Som Dagens Medicin tidigare rapporterat har gruppen ”Jag är rädd för tjejen i Apolivareklamen” på internetsajten Facebook växt lavinartat på senare tid.

Upprinnelsen är en reklamsnutt för Apotekets skönhetsserie Apoliva som gjorts av regissören Johan Renck, och som visats på flera tv-kanaler, se artikel länkad här intill.

Nu har dock många Facebook-medlemmar börjat ta parti för Adina Fohlin. Bland annat har gruppen ”Jag är INTE rädd för tjejen i Apoliva-reklamen” snabbt fått 658 medlemmar.

I ”stödgruppens” programförklaring står att ”gruppen 'Jag är rädd för tjejen i Apolivareklamen' må ha börjat som ett skämt, men den har nu spårat ur och blivit ett forum för hatiska kommentarer riktade mot modellen i filmen”.

Eva Fernvall, varumärkesdirektör på Apoteket AB, kommenterar kritiken mot reklamen i Expressen.

– Vi var definintivt inte beredda på den här reaktionen. Vår avsikt har aldrig varit att man ska bli rädd. Jag tror att det handlar mer om ovana än om att modellen är skräckinjagande, säger Eva Fernvall till Expressen.

Adina Fohlin meddelar tidningen att hon inte tagit uppståndelsen personligt. Hon har ”bara gjort ett jobb, det vill säga spelat en roll i en reklamfilm”.

Apotekets reklam skrämmer tiotusentals datoranvändare

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev