Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Apotek kan få reklampris

Publicerad: 4 april 2012, 08:08

Kampanjer för hudvård och mage gav både Apotek Hjärtat och Apoteket AB nomineringar till utmärkelsen Guldägget.


Ansiktsvård, hälsprickor och solskydd togs upp i Apotek Hjärtats reklamkampanj ”hudtips” som sändes förra året.

Med vår radioreklam ville vi på ett lättsamt sätt markera att hudvård för oss handlar om hela kroppen och dess naturliga problem och behov. Och därmed ge kunden ett alternativ till kosmetikaindustrins budskap som oftast bygger på skönhet, eller dagligvaruhandelns som mest handlar om tillgänglighet, säger Fredrik Kullberg, marknadschef för Apotek Hjärtat, i ett pressmeddelande.

Nu har reklamen nominerats till utmärkelsen Guldägget, en tävling som ordnas av branschorganisationen Sveriges kommunikationsbyråer. Av totalt 101 nominerade bidrag tävlar 4 med Apotek Hjärtat i kategorin radio.

Apoteket AB:s reklamkampanj för magvård tävlar i två kategorier: film och integrerat. Den sistnämnda är en kategori för kampanjer som använder flera olika typer av medier för att få ut sitt budskap.

Samma kampanj återfinns även i kategorin årets marknadsföringsidé i tävlingen Retail awards, som ordnas av branschorganisationen Svensk Handel och tidningen Dagens Handel.

”Att skapa en effektiv och underhållande kampanj som samtidigt förmår adressera ett utbrett hälsoproblem, det ställer stora krav på både idé och utförande. Den här kandidaten klarade reptricket med bravur och tog sin fullt integrerade kampanj i hamn” lyder motiveringen till nomineringen.

LINA ÖSTERBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev