Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Apotek näst viktigast i galleria

Publicerad: 25 maj 2010, 14:27

Apotek är den näst viktigaste butikstypen i ett köpcentrum, enligt kunderna själva. Bara ”bolaget” anses viktigare.


Det framgår av en aktuell undersökning från konsult- och marknadsanalysföretaget People in Store.

1 000 personer i åldrarna 15–64 fick svara på frågan ”Tänk dig att det ska öppnas ett köpcentrum nära dig och du får möjligheten att bestämma vad som ska finnas där – vad väljer du?”

I undersökningen ingick både enskilda varumärken och vissa företagstyper mer generellt. För apotek avsågs butikstypen i allmänhet, oberoende av ägare.

–  Frågorna ställdes i februari, så det var lite tidigt att bryta ned det hela på olika apoteksföretag, säger Lisa Henning, vd för People in Store.

Systembolaget ansågs viktigt av flest personer i undersökningen – följt av apotek. 76,1 procent av de svarande ville ha ett apotek i sin "drömgalleria".

Apotek kom på första plats i åldersgruppen 30-44 år, men var inte lika populärt i åldersgruppen 15-29 år. Där kom apotek först på 19:e plats.

Även uppdelningen på kön visar på skillnader. Hos kvinnor kom apotek på en klar första plats (85,9 procent), men hos män först på sjunde plats (66,3 procent). För männen var Systembolaget överlägset viktigast.

Totalt ingick 295 butikstyper och varumärken i undersökningen.

De tio mest önskade inslagen på ett köpcentrum var, enligt undersökningen:

1. Systembolaget

2. Apotek

3. Kafé

4. Clas Ohlson

5. Akademibokhandeln

6. H&M

7. Asiatisk restaurang

8. Elgiganten

9. Bokia

10. Åhléns

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev