Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Apoteken i USA utbildar kunder

Publicerad: 18 augusti 2010, 10:00

Bara hälften av patienterna i USA tar sina läkemedel som ordinerat. Nu satsar apoteken på att utbilda sina kunder.


I USA går utvecklingen mot att apoteken får en ny och större roll, skriver tidningen New York Times i sin nätupplaga.

Bakgrunden är bland annat att felanvändningar av läkemedel kostar enorma summor i form av akutbesök och sjukhusvistelser.

Vissa amerikanska apotekskedjor anlitas nu av försäkringsbolag och arbetsgivare. Sedan 2006 har det blivit allt vanligare att farmaceuter får betalt för att hålla koll på exempelvis patienternas kolesterol och blodsockernivåer, liksom att ge dem råd om kost och motion.

Ett exempel är Barney´s Pharmacy i Augusta i delstaten Georgia, som ordnar kurser för diabetespatienter. En gång i månaden besöker de apoteket för att lära sig hur de bäst håller sjukdomen i schack med läkemedel, diet och träning.

– Vi ger dig inte bara din medicin, vi arbetar också tillsammans med dig för att förbättra din hälsa, förklarar David Pope på Barney´s Pharmacy för tidningen.

Apoteket ordnar till och med träningspass för kunderna. Dessutom arbetar vissa av de anställda som personliga hälsocoacher, som lär diabetespatienterna vilka tider på dygnet de ska ta sina läkemedel.

Ett skäl till förändringen är att det väntas bli brist på primärvårdsläkare i USA. Förhoppningen är att apotekens nya roll ska mildra effekten av denna brist.

Utvecklingen är dock inte okontroversiell. Läkarorganisationen American Academy of Family Physicians poängterar till exempel för New York Times att farmaceuterna måste vara noga med att inte ta över läkarnas roll.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev