Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Apotekens kunder är nöjda

Publicerad: 23 oktober 2012, 10:14

Majoriteten av apotekens kunder är nöjda med sina besök, visar en kundundersökning.


Sveriges Apoteksförening har med hjälp av Tns Sifo undersökt kundnöjdheten på apoteken sedan 2010, strax efter omregleringen. Inte mycket har hänt sedan dess. Kundernas uppfattning om apoteken är i stort sett den samma.

Under det första halvåret i år tyckte 68 procent av kunderna att apoteken skötte sig utomordentligt bra eller mycket bra. En överväldigande majoritet tyckte att apoteken var minst okej, 96 procent. 83 procent av de tillfrågade skulle rekommendera sitt apotek till andra. Indextalet som representerar kundnöjdhet och lojalitet ligger på 76, en siffra som inte har pendlat mer än två enheter upp eller ned sedan 2010.

Tns Sifo har intervjuat 1 000 personer per kvartal och två kvartal ingår i undersökningen.

– Resultatet ligger i linje med vad vi har sett sedan tidigare. Även om vi har gått igenom en period av stor omställning, så har apotekspersonalen tagit sitt ansvar och fokuserat på kunderna. Det är anmärkningsvärt, säger Johan Wallér, vd för Sveriges Apoteksförening, till Dagens Apotek.

Efter att undersökningen genomfördes har apoteken nagelfarits i bland annat SVT Rapport och många kritiska röster har hörts i debatten. Hur påverkar det kundnöjdheten, tror du?

– Det ska bli spännande att se vid nästa mätning om det har påverkan. Viktigast av allt är att fråga kunderna, säger Johan Wallér.

Mest nöjda bland apotekens kunder är de som har hämtat ut receptbelagda läkemedel och som har pratat med apotekspersonalen.

CHARLOTTA KJELLBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev