Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Apoteket blir grossist och satsar på expansion i österled

Publicerad: 27 mars 2009, 11:06

Apoteket AB vill bli grossist och expandera både inom och utom landets gränser när marknaden omregleras. Ett måste för att stå sig i konkurrensen, menar vd Stefan Carlsson.


Senare i år säljs merparten av Apotekets drygt 900 apotek ut till nya spelare på marknaden. Företaget tänker dock inte finna sig i att bli någon aktör i mängden – redan nu planerar ledningen för expansion.

– Apoteket måste ha full frihet att växa precis som alla de andra apoteksföretagen. Det värsta som skulle kunna hända är att vi hamnar i ett läge med en massa restriktioner. Men så ser det inte ut nu i den proposition som ligger, säger vd Stefan Carlsson.

Exakt hur företaget kommer att se ut efter sommaren vet han inte, men nämner några områden där satsningar sker. Förutom att bedriva regelrätt apoteksverksamhet planerar Apoteket AB att bygga upp ett system för att sköta sin egen varuförsörjning.

Så fungerar många stora apoteksföretag i Norge och strategin, kallad vertikal integration, har kritiserats då den anses ha urholkat konkurrensen på norska marknaden och drivit upp läkemedelspriserna. Sveriges farmacevtförbund, Sveriges Kommuner och Landsting med flera har försökt hindra vertikal integration även här, men Stefan Carlsson ser positivt på det här sättet att arbeta. Om företaget också ska bli grossist till andra aktörer är inte säkert i dagsläget.

– Varuförsörjningen är en jätteviktig fråga för oss om vi ska stå oss i konkurrensen. De vi kommer att möta på den nya marknaden är stora internationella aktörer. Men hur vi ska få kontroll över vår egen varuförsörjning är ännu inte slutligt beslutat, säger han.

Att öppna fler nya apotek är en annan viktig satsning för Apoteket AB. Men det kommer framför allt att ske efter att Apoteket Omstrukturering AB är klara med sin utförsäljning i sommar, hävdar Stefan Carlsson. Att företaget redan nu har bokat lokaler för nya apotek i bland annat Nynäshamn och stockholmsstadsdelen Hammarby Sjöstad är inte en strategi för att ligga steget före i attraktiva lägen.

– Nej, eftersom alla våra apotek som öppnar innan den gräns där omstruktureringsbolaget ska gå ut och försälja kan läggas ut till försäljning, säger Stefan Carlsson som själv tycker att man ligger lågt med att öppna nytt just nu.

Ett ytterligare led för att bli ett starkare företag är Apotekets internationella satsningar. Redan nu är Norgeverksamheten igång och enligt Thony Björk, styrelseordförande för Apoteket International, är det just de nordiska länderna som ligger närmast till hands.

– Vi har inga begränsningar i länder men det är bra för oss att börja med dem som har närhet i geografi och kultur, därför blir det Norden generellt och övriga Europa i andra hand.

Enligt Thony Björk är det framför allt tjänster, service och expertkunskap som Apoteket ska satsa på utomlands. Verksamheten för individuellt färdigförpackade läkemedelsdoser, Apodos, är en viktig del. Men även på IT-sidan tycker han att företaget har mycket att erbjuda med sin stora kompetens inom e-handel och e-recept.

Stefan Carlsson delar dessa visioner men pekar också särskilt ut östra Europa som intressant för Apoteket AB, eftersom många av de länderna behöver systemkunskap om att driva en effektiv apoteksverksamhet. Med allt detta i ryggen räds han inte framtiden.

– Vi väntar med spänning på att se vilken apotekskedja vi blir i framtiden.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev