Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Apoteket vill få bort Läkemedelsverkets kampanj

Publicerad: 19 december 2008, 09:23

Apoteket AB:s marknadsdirektör Eva Fernvall sågar Läkemedelsverkets skrämselkampanj.


– Den har ett otydligt budskap, säger Eva Fernvall till tidningen Resumé.

Det hon syftar på är myndighetens satsning crimemedicine.com.

Som Dagens Medicin tidigare berättat har Läkemedelsverket försökt visa riskerna med oseriös läkemedelsförsäljning på nätet genom absurda annonser som liknar reklam för nätapotek. Satsningen har dock blivit hårt kritiserad och anmälts till Konsumentombudsmannen, KO, eftersom många har lurats att tro att det handlat om riktig reklam för ett nätapotek.

Nu vill Eva Fernvall att Läkemedelsverket drar tillbaka kampanjen, och uppger att hon ska kontakta de ansvariga i frågan. Hon tar upp Dagens Medicins tidigare avslöjande om sajtnamnets likhet med riktiga nätapoteks namn som ett av argumenten.

– Budskapet måste vara viktigare än den kreativa höjden. Det är också en otydlig avsändare. Om man ändrar ordföljden så kan man komma in på sajter som säljer illegala läkemedel, säger hon till Resumé.

Läkemedelsverkets kommunikationsdirektör Ursula Forner uppger till tidningen att hon vill föra diskussionen med Eva Fernvall och inte offentligt.

Relaterat material

Förvirrande kampanj mot nätapotek KO-anmäls

Myndighet riskerar att lura surfare till riktigt nätapotek

Sajt ska stoppa nätapotek

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev