Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Apotekets nya logga bäst i test

Publicerad: 1 April 2010, 18:04

När fyra meriterade formgivare fick ranka de nya apoteksföretagens logotyper fick Apoteket AB och Hjärtat bäst betyg.


Designtidningen Cap & Design har bett fyra formgivare, art directors, att bedöma fyra av de svenska apotekskedjornas loggor. De fyra var Johan Eriksson på byrån 25AH, Henrik Billquist, Silver, Christian Altmann, Ateljé Altmann och John Jacobson på Jacobson Vellinga Design.

John Jacobsson är för övrigt mannen bakom den nationella apotekssymbolen, som alla godkända apotek använder.

De fyra loggorna som bedömdes tillhör Apoteket AB, Apotek Hjärtat, Medstop och Vårdapoteket. Kronans Droghandel, Apotek 1 och Doc Morris logotyper bedömdes inte.

Statliga Apotekets nya logga håller högst klass, enligt en samstämmig jury. Enligt John Jacobson är loggan ”både samtida och trovärdig”.

Apotek Hjärtats logga är också bra, enligt formgivarna, och ”går ett steg längre i sin formgivning än de andra”.

– Apotek Hjärtat upplever jag mer som om de vill axla värden som enkelhet, glädje och värme, säger John Jacobson till Cap & Design.

Sämst tycker formgivarna om Vårdapotekets form.

– Jag tycker att det röda i Vårdapotekets logotyp ser ut som bloddroppar, vilket inte känns så positivt, säger Christian Altmann.

Johan Eriksson håller med.

– Formen känns daterad och är rörig, säger han.

Inte heller Medstop faller proffsen på läppen.

– Jag är framför allt tveksam till namnet, är detta verkligen ett konsumentvarumärke? Jag associerar det till ett säljbolag eller liknande, säger Henrik Billquist.

– Det känns mer som en hälsokostbutik eller liknande, säger Christian Altmann till Cap & Design.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev