Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Apotekspersonal slarvar ofta med operation

Publicerad: 2 Februari 2007, 10:46

Apotekspersonal slarvar ofta med operation

Var sjätte kund på Apoteket AB får ingen rådgivning alls om läkemedlet de hämtar ut på recept. Förmiddagskunder som servas av yngre personal har större chans till råd, visar en ny studie.


I studien användes så kallade mystery shoppers, det vill säga simulerande patienter med korrekta person­nummer som utger sig för att vara vanliga kunder och i efterhand dokumenterade apotekspersonalens bemötande. 300 besök på apotek runt om i landet gav 292 observationer (i åtta fall hade apoteken inte det efterfrågade läkemedlet på lager).

Resultatet visar att 17 procent av ”patienterna”, alltså en dryg sjätte­del, varken fick information om läkemedlets dosering eller indikation, och inte heller några frågor om huruvida det använts förut eller med vilken dos. Sammantaget innebär det att farmaceuterna inte levt upp till Läkemedelsverkets före­skrifter om att apotekspersonalen ska förvissa sig om att kunden kan använda sitt läke­medel på rätt sätt.

– Jag tycker att det är förskräckligt, men inte förvånande med tanke på hur personalen jagas på dagens apotek, säger Cecilia Bernsten, Farmacevtförbundets ordförande, som gjort studien i sitt arbete på Apotekets forsknings- och utvecklingsavdelning, tillsammans med en kvalitetsansvarig.

Hur mycket information eller hur många frågor som kunden fick berodde på flera olika saker. Till exempel skiljde sig resultaten beroende på vilket av de tre läkemedel som ingick i studien som skulle hämtas ut. Medicin mot menssmärtor ledde oftare till information, medan antidepressiva oftare ledde till frågor. Dia­betes­läke­medlet diskuterades minst. Det var också vanligare att kunderna fick rådgivning vid korta köer, på förmiddagen och när personalen var yngre.

Svårt att bortse från köer
– Man kan tycka att personalen borde kunna skaka av sig att det är kö, men det är inte så lätt. De be­höver stöd från chefer som signalerar att rådgivning är viktigt – och inte bara mäter minuter och antal kunder, säger Cecilia Bernsten.

Apotekets kommunikations­direktör Thony Björk delar inte Farmacevtförbundets uppfattning om att företaget mäter effektivitet på bekostnad av kvalitet.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev