Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Arbetet med hälsokonto fortsätter

Publicerad: 26 juni 2018, 12:12

E-hälsomyndigheten överklagar inte beslutet att stoppa det personliga hälsokontot Hälsa för mig. Fast det betyder inte spiken i kistan för tjänsten.


Ämnen i artikeln:

E-hälsomyndighetenDatainspektionen

– Vi tittar på hur vi på bästa sätt kan ta arbetet vidare med ett personligt hälsokonto. Det är där som vi är just nu eftersom vi precis har beslutat att inte överklaga, säger Jenny Hellgren, kommunikationsstrateg på E-hälsomyndigheten.

I slutet av maj meddelade förvaltningsrätten att den ställer sig bakom Datainspektionens beslut att stoppa Hälsa för mig. E-hälsomyndigheten överklagar inte beslutet med motiveringen att ett överklagande inte skulle ge mer klarhet i hur tjänsten ska utformas framöver.

Myndigheten anser inte att förvaltningsrätten prövat om utformningen av Hälsa för mig är förenlig med svensk lag. I stället har domstolen prövat om Datainspektionen haft rätt att utfärda föreläggandena, tycker E-hälsomyndigheten.

– Vi fortsätter att arbeta och vi vill göra det tillsammans med vården, patientföreningar och andra myndigheter. Vi har också börjat titta på vad andra länder gör för att lösa de problem som vi står inför, säger Jenny Hellgren.

Någon deadline för när ett personligt hälsokonto kan vara på plats finns inte.

– I början av hösten har vi nog kommit en bit på vägen. Vi vet att individer i dag vill ha delaktighet i sin egen hälsa, säger Jenny Hellgren.

Annika Carpman

Reporter

annika.carpman@dagensmedicin.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News