Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Arbetsmiljöverket inspekterar skyddsutrustning på 300 arbetsplatser

Publicerad: 10 juni 2020, 12:40

Foto: Nils Jakobsson/Bildbyrån (arkivbild)


Ämnen i artikeln:

Coronakrisen

– Det är väldigt viktigt under den pågående pandemin, att den personliga skyddsutrustning som är i bruk gör det den ska göra. Den måste vara testad och kontrollerad och uppfylla säkerhetskraven. Annars finns risk att personalen invaggas i en falsk trygghet, säger Anna Rydbeck, projektägare för Arbetsmiljöverkets inspektion.

Bakgrunden till inspektionen är att myndigheten från olika håll fått indikationer på att det på sina håll används otestade och osäkra produkter inom vård och omsorg.

– Det är arbetsgivaren som har ansvar att se till att det finns rätt personlig skyddsutrustning och att den används på rätt sätt. Nu gör vi denna tillsyn för att kontrollera.

De närmare 300 arbetsplatserna inkluderar sjukvård i regionernas regi, samt kommunal och privat äldreomsorg. En inspektion kan inledas genom en första kontakt med en kommun centralt för få kontaktuppgifter till de arbetsställen inspektionerna ska ske på. Stickprov kommer att göras, både för att välja ut arbetsställen att kontrollera och vid själva kontrollen av skyddsutrustning. Inspektionen sker på distans, via telefon.

– Då kommer vi att vilja ha information om vart utrustningen är köpt, huruvida den är CE-märkt eller om den genomgått test på Arbetsmiljöverket och fått en covid-19-stämpel. Vi kommer att be arbetsgivarna att till exempel skicka in bruksanvisningar, dokumentation och foton som vi behöver för kontroll.

Hittar Arbetsmiljöverket skyddsutrustning som antingen inte uppfyller säkerhetskraven, eller har fel märkning, kommer arbetsgivaren att få krav på sig att köpa in säker utrustning.

Det är möjligt för tillverkare, vars utrustning inte har rätt märkning, att skicka in dokumentation och ansöka om godkännande från Arbetsmiljöverket efter genomgångna tester.

Om inspektionen visar att den personliga skyddsutrustningen inte är testad och kontrollerad kommer Arbetsmiljöverket att förbjuda användningen av denna utrustning samt att inleda ett marknadskontrollsärende. Det kan leda till att en produkt förbjuds i hela EU.

– Skyddsutrustning som inte är okej, ska inte finnas på marknaden.

De produkter som ska kontrolleras är till exempel andningsskydd, visir, skyddsförkläden och handskar. Däremot ingår inte de vätskeavvisande munskydd som används i både sjukvården och i äldreomsorgen, eftersom de faller under Läkemedelsverkets tillsynsområde.

Sådana skydd måste dock användas, i kombination med visir, vid arbetsmoment där personalen riskerar att droppar av kroppsvätska i ansiktet. Finns det risk för aerosol, ska istället andningsskydd användas.

– I dagsläget finns det mycket kontrollerad och godkänd utrustning att tillgå, säger Anna Rydbeck.

Tillsynen har inletts och beräknas vara klar i augusti.

Relaterat material

Region anmäls för bristande skyddsutrustning

Cathrine Hofbauer

Reporter

cathrine.hofbauer@dagensmedicin.se

Ämnen i artikeln:

Coronakrisen

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev