Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Bemanningsföretagen har skakig ekonomi

Publicerad: 14 september 2007, 09:04

Det går bra för bemanningsbranschen. För enskilda bemanningsföretag inom vårdsektorn är läget sämre – med några undantag. Det visar en granskning som Dagens Medicin har gjort.


Efter några tunga år i början av 2000-talet går det uppåt för bemanningssektorn. Enligt en färsk rapport från arbetsgivarorganisationen Bemanningsföretagen och Handelns utredningsinstitut, HUI, har företagen inom området sjukvård ökat sin omsättning med 31 procent första halvåret 2007, jämfört med samma period förra året.

Den totala omsättningen under årets första sex månader var 270 miljoner kronor för de företag som hyr ut vårdpersonal och som är medlemmar i Bemannings­företagen, en del av arbetsgivarorganisationen Almega. Det kan jämföras med de företag som hyr ut personal till kontor och administration eller lager och industri, där omsättning­en första halvåret i år låg på 1,3 respektive 2,4 miljarder kronor.

Men trots den uppåtgående trenden för uthyrningsföretagen är det inget självklart framgångsrecept att hyra ut läkare, sjuksköterskor och annan vårdpersonal. Dagens Medicin har gjort en genomgång av de senaste årsredovisningarna från de uthyrningsföretag inom vårdsektorn som fått en så kallad auktorisation av Bemanningsföretagen.

De flesta av de undersökta företagen har uthyrning av vårdpersonal som sin huvudsakliga affärsidé, medan några även hyr ut personal inom andra yrkeskategorier.

Granskningen visar att av de totalt 15 företagen var det fyra som hade ett rörelseresultat som låg på minus under 2006. Bara fem hade ett rörelseresultat före finansiella poster på mer än en miljon kronor. Rörelseresultatet är ett företags intäkter från den egentliga rörelsen, alltså inte räntor från försålda fastig­heter eller annat, minus rörelsekostnader.

Omsättningen har ökat för de flesta företagen – företaget Vårdextra har fått en mer än fördubblad omsättning, från drygt 3 miljoner kronor år 2005 till nästan 8 miljoner 2006.

Lars Hallström är analytiker på Handelsbanken och följer bland annat bemanningsföretaget Poolia, som har lagt uthyrning av vårdpersonal i dotterbolaget Dedicare.

­– Det är låga marginaler, generellt sett, i vårdbranschen, säger han.

Enligt Lars Hallström är möjligheterna för bemanningsföretag inom vårdsektorn att få höga vinstmarginaler ganska små. För det första är både läkares och sjuksköterskors löner bundna av avtal i högre grad än inom den privata sektorn. För det andra är kunderna i första hand landsting, som inte är beredda att betala särskilt mycket extra för att hyra in personal.

Då är det betydligt lättare att göra pengar inom områden som IT och industri. Där är konjunkturen mycket stark, det är framför allt privata företag som hyr in personal och marknadskrafterna pressar just nu lönerna kraftigt i höjden.

Skillnaden mellan de bemanningsföretag som går bra och de som går mindre bra beror främst på hur bra de är på att hålla nere sina egna administrativa kostnader, enligt Lars Hallström.

– Det är effektiviteten och produktiviteten på insidan som är avgörande. Det är det som skiljer bättre företag från andra, säger han.

Läkarjouren i Norrland är ett av de företag i Dagens Medicins undersökning som går bäst ekonomiskt. Omsättningen har ökat till nästan 81 miljoner kronor för det brutna räkenskapsåret 2006-2007 jämfört med motsvarande period 2005-2006. Det senaste rörelse­resultatet ligger på drygt 4 miljoner kronor, en ökning med drygt en miljon.

Vd Annika Högström har arbetat på Läkarjouren sedan starten 1989. Företaget hyr främst ut läkare, men även sjuksköterskor, och har just nu omkring 300 personer som företaget hyr ut till sjukhus och vårdcentraler.

I början av 2000-talet hade företaget, liksom stora delar av branschen, problem eftersom många landsting kraftigt skar ner på inhyrningen av personal.

­ – Det drabbade oss på så vis att vi hade fast anställda sjuksköterskor som vi var tvungna att säga upp på grund av arbetsbrist, säger Annika Högström.

En framgångsfaktor är kompetens hos personalen, menar hon, men anser att det är kvaliteten i arbetet – alltså att hitta duktiga personer till uppdragen – som är avgörande.

– Och det är självklart viktigt att man har ett effektivt arbetssätt.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News