Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Beställning av livsmedel blir krångligare för vissa kunder

Publicerad: 2 februari 2010, 13:44

Apotek som övergått till Medstop får inte längre några livsmedelsleveranser från Apoteket AB:s distansapotek. Detta försvårar för kunder som är vana att beställa livsmedel direkt från distansapoteken via telefon eller internet.


Förskrivna livsmedel till personer med exempelvis glutenintolerans färdigställs och packas på Apotekets AB:s distansapotek i Falun och Hässleholm.

Dessa leveranser skickas sedan till kundernas hemapotek, direkt till hemmet mot avgift eller till något av Postens utlämningsställen.

Men den begynnande privatiseringen av apoteken har åtminstone i inledningsskedet gjort det svårare för några av kunderna.

Apoteken som drivs av Medstop, det enda privata företag som hittills tagit över apotek, lämnar inte ut produkter från distansapoteken. Något avtal finns inte mellan företaget och Apoteket AB. Kunder, som beställt livsmedel via internet eller telefon direkt från distansapoteken, kan därför inte längre hämta ut produkterna på det lokala apoteket om det har bytt ägare.

I stället blir det till att ta sig till ett apotek som kvarstår i Apotekets ägo, beställa leverans hem mot avgift, eller ta sig till ett av Postens utlämningsställen.

Leif Nilsson, chefsapotekare på Medstop, poängterar dock att det går att hämta ut livsmedel på företagets apotek.

– Personalen gör då beställningar direkt från grossisterna i stället. Så det här är ett ganska litet problem, som bara gäller de personer som brukar beställa direkt från distansapoteken via telefon eller internet. Vi har hittills bara hört talas om ett exempel på en kund som drabbats, säger han.

Han tror dock att problemet kan bli vanligare när många apotek som ligger i glesbygden inom kort börjar föras över till privata ägare. Där är sannolikheten större att kunderna använder sig av möjligheten att beställa livsmedel via nätet eller telefon.

– Vi vill tala med Apoteket AB kring detta, och resonera kring hur vi ska göra för att inga patienter ska hamna i kläm, säger Leif Nilsson.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev