Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Billig skål blev dyr

Publicerad: 27 December 2013, 08:00

En liten glasskål att förvara gem i har ingen medicinsk anknytning. Läkemedelsbolaget som delat ut den får därför betala böter.


Vid Sveriges ögonläkarförenings årsmöte i augusti hade läkemedelsföretaget Santen Pharma en monter där deltagarna kunde svara på frågor i ett quiz. I samband med det delade företaget ut en glasskål, något som det konkurrerande företaget Théa Nordic reagerade på.

När behöver en oftalmolog en fin prydnads-skål i glas i sin kliniska vardag?  frågar sig företaget, som misstänkte att det rörde sig om en Kosta Boda-skål och anmälde Santen Pharma till Läkemedelsindustrins informationsgranskningsman, IGM Profession.

Men så exklusiv var skålen inte alls, hävdar Santen Pharma. I stället rörde det sig om en liten skål för gem att ha på bordet i mottagningsrummet. Den hade företagets namn inpräglat och var specialbeställd som reklam samt värd mindre än 100 kronor.

IGM konstaterar att ord står mot ord och att den bild som skickats in tillsammans med anmälan inte sprider något ljus över vad skålen var värd. Men oavsett värde så har en skål för gem inget med medicin att göra, vilket är ett måste för en gåva i dessa sammanhang.

Bolaget fälls därför för brott mot läkemedelsbranschens etiska regelverk, dels för skålen och dels för att en av quizzfrågorna kunde vara vilseledande. Santen Pharma får betala 90 000 kronor för detta.

Sedan oktober är IGM:s verksamhet uppdelad i två delar. IGM Allmänhet granskar den marknadsföring som vänder sig till allmänheten och IGM Profession den som riktas till hälso- och sjukvårdspersonal.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev