Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Blev blind på grund av sexdrog

Publicerad: 27 februari 2013, 10:14

En australiensisk man förlorade tillfälligt synen efter att ha använt en drog som kallas poppers.


Ämnen i artikeln:

Läkemedel

Den 38-årige mannen i Sydney förlorade synen efter att ha inhalerat alkylnitrit, även kallat poppers. Alkylnitrit används i australiensisk vård för att behandla till exempel cyanidförgiftning, men har blivit populär som drog på grund av sin muskelavslappnande effekt som sägs ge en längre och mer intensiv orgasm.

Mannen berättade på sjukhuset att han hade använt poppers varannan vecka de senaste tre månaderna. Fyra dagar efter att han inhalerat drogen drabbades han av synnedsättning. Det skriver läkarna i en artikel som publicerats i Drug and Alcohol Review, enligt webbtidningen Australian Doctor.

Synen återkom gradvis dagen därpå och mannen kunde skrivas ut från sjukhuset.

Det är första gången någon förlorar synen på grund av poppers i Australien, men det finns fall i andra länder där sambandet har konstaterats.

Läkarna skriver i artikeln att mannens näthinnor troligtvis skadades av kväveoxid, som finns i drogen.

Läs abstract till artikeln i Drug and Alcohol Review

HANNAH DAVIDSSON

Ämnen i artikeln:

Läkemedel

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News