Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Blodförtunnande medel orsakade fem dödsfall

Publicerad: 30 Oktober 2002, 15:27

Totalt fem patienter har avlidit på grund av anafylaktiska reaktioner efter att de fått det trombinhämmande läkemedlet lepirudin för andra gången. Därför går nu Läkemedelsverket ut med information för att öka uppmärksamheten kring läkemedlet hos de behandlande läkarna.


- Att läkemedlet kan ge allergiska reaktioner är känt sedan tidigare. Men det som däremot är nytt är att samtliga personer som har avlidit i samband med behandling, har gjort det när de har återexponerats för läkemedlet, säger Per Nilsson, specialistläkare vid Läkemedelsverket.  Lepirudin, som är den aktiva substansen i Refludan från Schering Nordiska AB, är ett trombinhämmande läkemedel. Det används till behandling av personer som har utvecklat en överkänslighet mot traditionella heparinpreparat. Tillståndet kallas heparinassocierad trombocytopeni typ II.  Läkemedlet godkändes i EU 1997 och har hittills använts för att behandla ungefär 35 000 patienter i hela världen. Av dessa har uppskattningsvis mellan 50 och 100 patienter behandlats i Sverige.  De rapporter som Läkemedelsverket nu har fått in visar att sju personer hittills har drabbats av allvarliga anafylaktiska reaktioner i samband med lepirudinbehandling. I sex av fallen inträffade den anafylaktiska reaktionen efter reexponering för lepirudin och av dessa avled fem. Inga biverkningsrapporter från svenska sjukhus har dock kommit in till Läkemedelsverket.  Anledningen till att patienterna har reagerat med anafylaktiska reaktioner är enligt Per Nilsson, sannolikt att de har utvecklat antikroppar mot läkemedlet efter den första behandlingen, vilket gör att immunförsvaret får en ökad benägenhet för en akut överkänslighetsreaktion vid nästa exponering för läkemedlet.  Myndigheten har dock inga planer på att dra in läkemedlet från den svenska marknaden.  - Det är ett förhållandevis ovanligt läkemedel som använd av specialister på sjukhusen. Därför ser vi ingen anledning att stoppa det. Däremot är det viktigt att öka medvetenheten hos vårdpersonalen om riskerna med behandlingen, för att höja beredskapen för eventuella anafylaktiska reaktioner. Detta i synnerhet när patienterna ska återbehandlas med läkemedlet, säger Per Nilsson.  För mer information om de nya uppgifterna kring läkemedlet kan du gå in på Läkemedelsverkets hemsida: www.mpa.se

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev