Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Bonussystem sporrar till färre komplikationer

Publicerad: 17 april 2013, 05:59

Verksamhetschefen Ingemar Gladh delar ut bonusar till personalen om vårdskador undviks. Han är nöjd med ersättningsmodellen i Stockholm.


Ortho center på Löwenströmska sjukhuset i Upplands Väsby är en av de privata aktörer som deltar i Stockholms vårdval för höftprotes­operationer. Ledningen för kliniken ser positivt på ersättningsmodellen som Stockholms läns landsting infört. Trots att den innebär att vårdskador och komplikationer blir dyra. Alla vårdskador och komplikationer som upptäcks inom två år från operationen får kliniken bekosta utan bidrag från landstinget.

– Det har sporrat oss att bli bättre och försöka att undvika komplikationer. Det har lett till att vi satsar mer på kvalitet, säger Ingemar Gladh, ortoped och verksamhetschef på Ortho center.

Han berättar att kliniken har gjort flera konkreta satsningar för att minska risken för komplikationer. Bland annat att kalla tillbaka alla opererade patienter för åter­besök.

– För att undvika komplikationer har vi infört en sårkontroll tre veckor efter operationen för alla patienter, berättar Ingemar Gladh.

En modell som kanske är unik för Ortho center är det bonussystem som ska motivera personalen att jobba hårt för att hålla vårdkvaliteten på en hög nivå.

– Vi avsätter pengar för en garanti­fond. De pengarna används för att betala kostnader för komplikationer som uppstår inom den tvååriga garantitiden. Men om pengarna inte behöver användas på två år går de tillbaka till personalen som bonus, berättar Ingemar Gladh.

Han tror inte att det bara är de hotande fakturorna för vårdskador som har gjort att kvaliteten höjts och kostnaderna sjunkit för höftprotesoperationer i Stockholm. När Dagens Medicin frågar om det inte borde ha gått att höja kvaliteten ändå svarar han att den viktigaste orsaken till kvalitetshöjningen är införandet av vårdval med privata aktörer.

– Det har lett till att fler operationer görs av erfarna ortopeder. Och det har blivit en bättre uppföljning. Hos oss är det samma ortoped som opererar patienten som sedan följer upp patienten. Det är oftast inte möjligt på ett stort akutsjukhus. Akutsjukhusen kan inte göra det här lika effektivt som vi kan, säger Ingemar Gladh.

SAMUEL ÅSGÅRD

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News