Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Bra bemötande från vårdpersonal

Publicerad: 4 mars 2014, 09:05

Bemötandet från personalen ligger fortfarande i topp. Men patienternas helhetsintryck av vårdcentralerna är sämre, visar den nya patientenkäten inom primärvården.


Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, redovisar i dag resultatet av den tredje nationella patientenkäten inom primärvården. Svaren gäller förhållandena i september 2013 och kommer från 138 000 patienter. Svarsfrekvensen är på 53 procent, ungefär densamma som vid tidigare mätningar.

Högst betyg bland de åtta indikatorerna får bemötandet, betyget 90 i en skala från 1 till 100. Informationen får endast betyget 77 och om det säger avdelningschefen Hans Karlsson på SKL i ett pressmeddelande.

– Informationen gäller bland annat det som sker efter besöket, till exempel om biverkningar av läkemedel. Informationen är en viktig del för att kunna vara delaktig i sin egen vård och behandling.

Helhetsintrycket kommer inte upp i mer än 72 poäng. Resultaten är överlag stabila över tid.

SKL redovisar inte på riksnivå hur privat drivna vårdcentraler skiljer sig från offentligt drivna. Det är upp till varje landsting och andra intresserade att göra bearbetningar av det grundmaterial som SKL redovisar på sin webbplats, enligt handläggaren Sofia Tullberg, SKL.

Relaterat material

Miljoner för bättre patientbemötande

Krock i kontakten mellan läkaren och patienten bakom missöden i primärvården

Kandidaterna lär sig sälja in medicinska beslut

Fler privata vårdcentraler i topp

VIVIANNE SPRENGEL

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News