Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Branschförening: Juholt har dålig kunskap om apoteksbranschen

Publicerad: 1 juli 2011, 10:49

Ge apoteken större inflytande över läkemedelsleveranserna i stället för att straffa dem när systemet inte fungerar, uppmanar Sveriges apoteksförening.


Hot om vite eller indragna apotekstillstånd skulle få apoteken att leverera läkemedel inom 24 timmar, tror Socialdemokraternas partiledare Håkan Juholt.

– Visst, men då måste vi ha förutsättningar att över huvud taget leva upp till 24-timmarsregeln. Det där bygger på en okunskap om hur branschen fungerar, säger Johan Wallér, vd för Sveriges apoteksförening, till Dagens Apotek.

I dag kan inte apoteken påverka läkemedelsleveranserna, påpekar han.

– När leveranserna kommer och hur det sker ligger i händerna på myndigheter och läkemedelsindustri. Vi vill vara med och bestämma för att vi ska kunna leva upp till 24-timmarsreglen. Som det är i dag finns det ett regelverk som inte fungerar och som apoteken får skäll för, säger Johan Wallér.

I ett pressmeddelande listar han flera faktorer som påverkar apotekens möjligheter att hålla läkemedel i lager. Om stora lager ska fungera ekonomiskt måste det bli lättare att returnera läkemedel som inte säljs. Systemet med generikautbyte har också lett till leveransproblem och borde bli mer flexibelt, anser Sveriges apoteksförening.

Håkan Juholts utspel kom efter den rapport från Konsumentverket som presenterades i går, torsdag. Den visade bland annat att 11 procent av konsumenterna i år uppgav att de fått vänta mer än 24 timmar för att få sina receptbelagda läkemedel. Motsvarande siffra 2008 var 4 procent. Av rapporten framgick också att kunderna ger apoteksmarknaden sämre betyg efter omregleringen.

– Men när man läser rapporten kommer det fram en hel del positiva saker om tillgänglighet. Det är lätt att det bara försvinner i det som var negativt, säger Johan Wallér.

Samtidigt ser han allvarligt på de problem som Konsumentverket tar upp. I synnerhet gäller det att konsumenternas betyg på apotekens rådgivning har sänkts.

– Det kan möjligen vara en effekt av att etableringen av en ny marknad har medfört störningar som kan ha orsakat att farmaceuterna inte har lika mycket tid för rådgivning. Men det är ju samma farmaceuter som jobbar på apoteken i dag som före omregleringen, säger Johan Wallér.

Undersökningen visar också att apotekskunderna tycker att personalens kunnande har blivit sämre sedan omregleringen. Enligt Konsumentverket kan det bero på att kunderna inte lika ofta träffar farmaceuter på apoteken, eftersom det blivit glesare mellan dem när apoteken blivit fler.

– Det tycker jag är en felanalys, för det blir ju inte fler recept för det, säger Johan Wallér.

Han tror också att det finns en viss "det var bättre förr"-faktor som man måste ta med i beräkningen när man läser undersökningen. Men oavsett vad som ligger bakom de problem som rapporten listar så måste förtroendet för apoteken upprätthållas, anser Sveriges apoteksförening.

– Om det nu är så att kunderna upplever det här, så är det allvarligt och något vi måste säkerställa, säger Johan Wallér.

Relaterat material

Personalens kunskap har försämrats enligt kunderna

Sveriges Farmacevtförbund håller med Konsumentverket

Juholt vill straffa sena leveranser

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News