Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Branschorganisation drar upp riktlinjer för den nya marknaden

Publicerad: 14 juni 2010, 11:23

Efter omregleringen gick det inte längre att se om ett läkemedel fanns på ett annat apotek. Inte om apoteket tillhörde en konkurrerande kedja. Det har nu Sveriges apoteksförening ändrat på.


Sveriges apoteksförening, som är en branschorganisation för samtliga apotekskedjor och dess ägare, har tillsammans med medlemsföretagen tagit fram en praxis för arbetsgången som ska ge kunden bästa hjälp även på en omreglerad marknad (se riktlinjerna nedan).

När det fanns ett apoteksmonopol kunde alla apotek gå in via ATS-systemet och kolla var ett visst förskrivet läkemedel fanns.

På den nya apoteksmarknaden har den möjligheten saknats eftersom aktörerna är konkurrenter och inte lämnar ut sina lagersaldon.

– Problemet poppade upp snabbt, men från början tyckte jag att det var en självklarhet att det inte kunde se ut på något annat sätt på en privat marknad på grund av konkurrensskäl, säger Johan Wallér, vd för Sveriges apoteksförening.

Men kritiken från kunderna fortsatte och Sveriges apoteksförening insåg att problemet måste lösas.

– Ingen vill ha missnöda kunder, säger Johan Wallér.

De riktlinjer branschen enats om går ut på att om läkemedlet är slut på det lokala apoteket och det inte är restnoterat ska apotekspersonalen ta reda på kundens behov.

Kan kunden vänta på nästa leverans? Om inte, går det i så fall att göra en delexpedition?

Fungerar inget av detta är det apotekspersonalens skyldighet att ta kontakt med närliggande apotek eller annat apotek om kunden önskar det.

Om det apoteket kan hjälpa kunden ska också kunden hänvisas dit. Detta gäller oavsett vilken kedja apoteket tillhör.

Sveriges apoteksförening konstaterar att ”alla apoteksaktörer måste sätta patientsäkerhet och kundens behov före den enskilda kedjan eller aktörens behov”.

Johan Wallér säger att alla medlemsföretag varit angelägna om att ta fram en gemensam praxis.

– Så fort vi identifierat problemet gick det snabbt att göra något. Samarbetet har varit helt oproblematiskt.

De nya riktlinjerna förmedlades ut till alla apotek redan i fredags och ska vid det här laget enligt Johan Wallér vara implementerade i verksamheten.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev