Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Branschorganisation försvarar läkemedelsföretagen

Publicerad: 10 juli 2012, 08:40

Läkemedelsföretagens organisation i Storbritannien försvarar branschen. Detta efter att Glaxosmithkline gått med på att böta tre miljarder dollar för olaglig marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

Läkemedel

Den brittiska läkemedelsjätten Glaxo Smithkline har erkänt sig skyldig till olaglig marknadsföring vid försäljningen av flera receptbelagda läkemedel mellan åren 1998 och 2003. Företaget ska betala tre miljarder dollar i böter i USA.

Enligt brittiska The Telegraph ska läkemedelsföretaget ha bjudit amerikanska psykiatrer på lyxresor till Hawaii. I utbyte ville företaget att de skulle skriva ut antidepressiva läkemedel till barn.

Uppgörelsen ”saknar motstycke i både storlek och omfattning” sade USA:s biträdande justitieminister James Cole, till Reuters i förra veckan.

Den brittiska branschorganisationen Association of British Pharmaceutical Industry försvarar nu branschen, trots Glaxo Smithklines erkännande. Stephen Whitehead, vd, uppger för BBC Today att läkemedelsjätten har ”en ny etisk praxis”, att företagskulturen ändrats ”dramatiskt” och att läkemedelsbranschen kännetecknas av total öppenhet.

– Vi försöker verkligen att återuppbygga vårt sociala kontrakt… och ta itu med dessa förtroendefrågor, säger Stephen Whitehead till BBC Today.

Glaxo Smithkline har också erkänt att företaget misslyckats att rapportera all nödvändig säkerhetsinformation om diabetesläkemedlet Avandia i USA mellan åren 2001 och 2007.

Niclas Holmberg, läkemedelsbolagets presschef i Sverige, säger så här i en kommentar till Dagens Apotek:

–  Detta är inget nytt utan baserar sig på fel som begicks för mer än ett  decennium sedan. Vi har vidtagit en rad fundamentala åtgärder inom GSK  USA sedan dess.

ANIA OBMINSKA

Ämnen i artikeln:

Läkemedel

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev