Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Bristande rådgivning på apotek

Publicerad: 24 juli 2013, 07:43

Under kundbesök ägnar farmaceuter lite tid åt rådgivning, enligt en studie.


Forskare vid Uppsala universitet har tittat på dialogen mellan farmaceuter och patienter som hämtat ut receptmediciner vid sex apotek i Mellansverige. Studien visar att det under största delen av kundbesöken rådde tystnad. Detta ska bero på att en hel del tid gick åt när farmaceuten skulle hämta medicinerna, knappa in och kontrollera olika uppgifter i datorn, berättar Upsala Nya Tidning.

När farmaceuten och patienten pratade med varandra ägnades mer tid åt att prata om till exempel receptet var giltigt och småprat än åt medicinska och farmaceutiska frågor. Vid hälften av de 259 tillfällen som studerades ägnades tio sekunder eller mindre åt medicinska frågor och i ungefär vart femte fall inte alls.

Enligt apotekaren Erika Olsson vid Institutionen för farmaci på Uppsala universitet, finns kompetensen och kunskapen hos farmaceuterna. Bristen tyder på något annat.

– För dagens apoteksaktörer på en vinstdriven marknad saknas ekonomiska incitament till en bättre rådgivning och ingen myndighet utöver tillsyn över information som ges, säger Erika Olsson till Upsala Nya Tidning.

Farmaceuter på apotek är enligt lag skyldiga att förvissa sig om att patienterna vet hur de ska använda sina mediciner.

Studien har publicerats i tidskriften Research in social and administrative pharmacy.

ANIA OBMINSKA

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev