Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Bup-personalen hamnade i kläm

Publicerad: 24 oktober 2013, 05:00

Personal vid vårdföretag riskerar jobbet när ett landsting byter entreprenör. Både fack och företag efterlyser tydligare regler.


Hur lagen om anställningsskydd, las, ska tolkas aktualiserades då vårdföretaget Prima i fjol vann upphandlingen av barn- och ungdomspsykiatri i Järva i norra Stockholm.
Praktikertjänst som hade drivit verksamheten såg det som självklart att personalen skulle följa med till den nya entreprenören. Men det ansåg inte Prima.
– I upphandlingsunderlaget stod ingenting om att detta var en verksamhetsövergång. Vi byggde upp vår verksamhet från noll, utifrån de förutsättningar som underlaget gav, säger Primas vd Anna Wiklund.
Att Prima inte tog över personalen var ett brott mot las, enligt Praktikertjänst som stämde konkurrenten. Men Stockholms tingsrätt avvisade nyligen stämningsansökan.
”Vi är förundrade”
Rätten anser att las handlar om rättsförhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare, inte mellan två arbetsgivare.
– Vi är förundrade. Rätten tar inte ställning till sakfrågan om verksamhetsövergång och verkar inte ha förstått den arbetsrättsliga lagstiftningen, säger Praktikertjänsts kommunikationsdirektör Björn Persson.
Praktikertjänst kommer att överklaga domen.
– Det behövs ett klargörande i hur lagen, och EU:s överlåtelsedirektiv, ska tolkas. Det här är en fråga som rör tryggheten för personalen, säger Björn Persson.
I det aktuella fallet, vid bup i Järva, fick så småningom åtta psykologer, en kurator och en läkare gå över till Prima från Praktikertjänst.
– Men det tog sex månader av ovisshet innan avtalet var klart, säger Leif Pilevång, ombudsman på Psykologförbundet.
Han tycker att landstingen borde vara intresserade av att personalen följer med till en ny entreprenör och därför bör förtydliga det kravet i sina underlag.
– Inte minst för patienternas skull.
Två företagskulturer möts
Enhetschefen för bup i Järva, MaiBritt Giacobini, har full förståelse för att det var en jobbig tid för personalen innan parterna hittade en lösning.
– De som tidigare arbetade för Praktikertjänst kan området och är en oerhörd resurs för oss. Men det kan vara känsligt att få ihop olika företags­kulturer. Nu, efter fem månader, börjar verksam­heten bli mer stabil, berättar hon.
Prima ser Praktikertjänsts stämning som märklig.
– Det här handlar inte om att vi skulle varit ovilliga mot Praktikertjänsts personal. Vi har bara följt anvisningarna i upphandlingen. Däremot kan man tycka att Praktikertjänst borde tagit bättre hand om sin personal då de förlorade avtalet, säger Anna Wiklund.
Arbetsgivarorganisationen Vårdföretagarna vill inte uttala sig om ärendet.
– Men rent juridiskt är det här svårgenomtränglig materia som vilar på EU-rättslig grund. För företagen är det naturligtvis bra om vi får en rättspraxis, säger Johan Mann, förhandlingschef på Vårdföretagarna. ≈

MIA WÄRNGÅRD

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News