Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Dålig organisation gör de vårdanställda sjuka

Publicerad: 11 mars 2002, 14:27

Antalet läkare som skadades i arbetet av organisatoriska och sociala orsaker blev fem gånger fler mellan 1997 och 2000. Det visar statistik från Arbetsmiljöverket.


Av de 203 arbetssjukdomar bland läkare som anmäldes till Arbetsmiljöverket mellan 1997 och 2000, hade 108 sin grund i sociala och organisatoriska faktorer. Bakom siffrorna döljer sig diagnoser som depression, utbrändhet, yrsel, högt blodtryck och huvudvärk.  Därmed har denna typ av arbetsskador vuxit till den kategori som drabbar flest läkare.  Som en jämförelse kan nämnas att det mellan 1997 och 2000 anmäldes 29 fall av arbetssjukdom på grund av belastningsproblem med besvär i axlar och armar och 27 fall på grund av kemiska ämnen och produkter som ger allergi och eksem.  Antalet anmälningar till Arbetsmiljöverket som gäller sjukdomar som kan relateras till sociala och organisatoriska faktorer, har femfaldigats under de fyra åren, från 9 stycken 1997 till 45 år 2000.  Även sjuksköterskor har drabbats  Bland undersköterskor och sjuksköterskor är trenden densamma. På fyra år har antalet arbetssjukdomar som har sin grund i sociala och organisatoriska faktorer blivit fyra gånger vanligare för sjuksköterskor - från 60 anmälningar 1997 till 248 år 2000.  Vid Arbetsmiljöverket ser man en tydlig trend bakom statistiken.  - Den vanligaste orsaken till dålig arbetsmiljö i sjukvården är förhållandet mellan de uppgifter man har och de resurser man får, säger Jan Swedberg, biträdande tillsynsdirektör vid Arbetsmiljöinspektionen i Västra Götaland.  Han menar att det i dag inte bedrivs något systematiskt arbetsmiljöarbete i sjukvården.  - Sjukvården har svårt att bedriva den verksamhet man ska, ännu mindre att klara av det arbetsmiljöarbete som behövs, säger han.  Enligt Jan Swedberg är arbetsmiljöproblemen besvärligare i storstadsregionerna, såväl inom primärvården som på sjukhusen. Orsaken är, enligt honom, både högre patienttryck och större personalomsättning.  Just nu riktar Arbetsmiljöinspektionen i Västra Götaland sina blickar mot primärvården och genomför inspektion mot 46 vårdcentraler.  - Vi kan konstatera att en tredjedel av dessa har mycket dålig arbetsmiljö, säger Jan Swedberg.  Konferenser om arbetsmiljön  Anneli Rönnblom, projektledare på Landstingsförbundets arbetsgivaravdelning, menar dock att landstingen tar allvarligt på de alarmerande siffrorna om en ökning av de sjukdomar som är arbetsrelaterade.  - Vi har just avslutat en serie konferenser där vi vänt oss till de högsta tjänstemännen och politikerna i landstingen för att markera att arbetsmiljöärenden är en strategisk ledningsfråga och att ansvaret för arbetsmiljön ligger hos chefer och politiker, säger hon.  Inflytande viktigt för arbetsmiljö  1 100 chefer och politiker samlades för att delta i dessa konferenser. Där presenterades bland annat också de senaste forskningsrönen när det gäller betydelsen av inflytande och ledarskap för en bra arbetsmiljö.  Anneli Rönnblom pekar även på de 220 miljoner kronor som försäkringsbolaget Afa satsar tillsammans med Landstingsförbundet, Kommunförbundet och de fackliga organisationerna för att förbättra arbetsmiljön i offentlig sektor.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev