Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Datainspektionen: Ansvaret är regionernas

Publicerad: 18 februari 2019, 15:28

Uppgifterna om de 2,7 miljoner inspelade samtalen är allvarliga. Det konstaterar Datainspektionen som nu väntar på att regionerna ska agera.


Ämnen i artikeln:

Datainspektionen

Myndigheten säger att uppgifterna i artikeln är allvarliga, inte minst eftersom det pågått under flera år och berört känsliga uppgifter för så många människor.

– Vi räknar med att regionerna gör en incidentrapport inom 72 timmar. Det ska de göra enligt GDPR-lagstiftningen, säger Katarina Tullstedt, enhetschef vid Datainspektionen till Dagens Medicin.

Ansvaret för att skydda patientdata ligger i detta fall på regionerna, även om det finns avtal med andra aktörer som Medhelp och underleverantörer. Att ett av bolagen finns utomlands spelar ingen roll.

– Regionerna kan inte frånhända sig ansvaret. Det har funnits sedan tidigare också, men skyldighet att göra anmälan är ny.

Om regionerna inte gör någon anmälan, vad händer då?
– Det får vi ta ställning till då.

Datainspektionen har ännu inte tagit något beslut om en tillsyn med anledning av artikeln.

Relaterat material

Miljontals samtal till 1177 tillgängliga på nätet

Inera: ”Det här får absolut inte hända”

”Ett väldigt tydligt integritetshaveri”

Linda Berglund

Reporter

linda.berglund@dagensmedicin.se

Ämnen i artikeln:

Datainspektionen

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev