Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

De prisas för genial patientpuck

Publicerad: 5 Februari 2014, 13:36

Helene Ytterberg, Eva-Lena Lindström och Clarita Schedin, avdelning tre, Norrtälje sjukhus

Foto: Lisa Thorsén

UPPDATERAD En restaurangpuck som blinkar när patienten ska hämtas fick andra pris i Stockholms läns landstings utmärkelse Gyllene äpplet 2013.


Första pris gick till anhörigstöd på Danderyds akut.

Idén till patientpuckarna föddes för att minska stressen och skapa mer tid på vårdavdelning tre på Norrtälje sjukhus. Att få meddelandet om att det var dags att hämta en patient från röntgenavdelningen och vilken patient det handlade om, var en omständlig och tidskrävande process.  

– Det var då jag kom att tänka på restaurangpuckar som piper och blinkar när maten är klar. Varför kan de inte pipa och blinka när det är dags att hämta patienter i stället, säger Clarita Schedin, enhetschef på avdelning 3, i en intervju på landstingets hemsida.

Sagt och gjort. Som första sjukhus infördes systemet i Norrtälje.

Puckarna är knutna till patienterna och den personal som lämnar patienten på röntgen stoppar pucken i fickan. När patienten är färdig aktiveras den av röntgenavdelningen, där sändarstationen finns. Pucken blinkar, piper och vibrerar till dess att patienten har hämtats.

Puckarna beräknas spara cirka tio minuter per patient, tid som i stället kan läggas på övriga patienter, och har, enligt personalen, minskat stressen, särskilt på kvällar och helger.

Intresset för puckarna har spridit sig på sjukhuset och tre andra vårdavdelningar har också infört systemet.

Sjukhuset planerar också att införa puckar för patienter som man vet har lång väntetid innan de får komma in till läkare. Patienten kan röra sig friare och slipper sitta på vakt i väntan på sin tur

Gyllene äpplets första pris gick till Pernilla Eidenberg, undersköterska på Danderyds akutavdelning, för att ha utvecklat anhörigstödsfunktionen på akutkliniken som gör att anhöriga känner sig sedda och hörda i en mycket utsatt situation, enligt juryns formulering.

Pernilla Eidenberg sa upp sig 2011, arg på det usla patientstödet. Samtidigt med sin avskedsansökan lämnade hon in ett förslag på hur stödet kunde förbättras. Det föll i god jord och ett stödsystem för anhöriga byggdes upp. Pernilla Eidenberg kom tillbaka som ansvarig.

I dag har Danderyds akutmottagning en utvecklad process med 60 undersköterskor som tar hand om anhöriga till svårt sjuka, skadade och döda patienter.

– Om vi gör rätt från början blir det så mycket enklare, både för de anhöriga och för personalen, säger Pernilla Eidenberg i artikeln på hemsidan.

Parallellt med anhörigstödet har ett kamratstöd utvecklats för att personalen ska orka med.

Gyllene äpplet delas årligen ut till den eller dem som tagit initiativ  som inneburit utveckling för individ och verksamhet och som kan ge  inspiration till förbättringar i andra verksamheter.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev