Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

De satsar mer på automatiska fakturor

Publicerad: 30 augusti 2013, 08:29

Sedan patienten checkat in via ortopedmottagningens pekplatta är det bara att sätta sig i väntrummet. Fakturan på patientavgiften kommer hem med posten. – Det fungerar i stort sett bra, säger Birgit Hansen, vårdenhetschef på ortopedmottagningen.

Foto: Britt Mattsson/Bildbyrån

På en pekskärm checkar patienterna in för sina läkarbesök själva. Betala får de göra hemma, när fakturan kommer. Frågan är om det är lagligt.


När Landstinget Gävleborg i vintras införde kontantfria besök inom sjukvården JO-anmäldes detta av en privatperson som ansåg att patienter hade rätt att betala samhällstjänster med kontanta medel.

Men JO hade inget att erinra mot landstinget.

– Utifrån det beslutet fortsätter vi arbetet med att införa fakturering som betalningssätt inom sjuk­vården, säger Stefan Jakobsson, landstingsjurist i Gävleborg.
Han tycker inte att domen från kammarrätten i Sundsvall, som säger att landsting inte kan inskränka rätten att betala patientavgiften kontant, rör det egna landstinget.

– Domen är förstås vägledande men frågan är hur mycket den rör andra landsting. Det hade varit bra om Högsta förvaltningsdomstolen fått pröva saken, säger Stefan Jakobsson.

Landstinget Gävleborg introducerar nu, i rask takt, pekskärmar där patienterna själva checkar in sina besök inom specialistsjukvården.
I stället för en reception möts de av en pekskärm i väntrummet. Där ska de knappa in besökskod och personnummer.

När besöket är registrerat skickas en faktura hem.

– Det fungerar ganska bra. Men det är inte alldeles enkelt med tekniken för alla. Det kan bli problem när människor inte förstår hur de ska göra, berättar Birgit Hansen, vårdenhetschef på ortopedmottagningen vid Gävle sjukhus, som haft pekskärm sedan i januari.

Syftet med systemet var att befria mottagningen från registrering och receptionsarbete, men helt självgående är inte incheckningen.

– Vi får rycka ut och hjälpa till ändå. Jag tycker att det var bra när vi hade en central reception med en kassafunktion. Det här systemet känns lite opersonligt, tycker Birgit Hansen.

Att besöken numera är helt kontantfria har inte orsakat några problem.

– Ibland kommer någon som vill betala med kort, men just betalningsmodellen är ingen stor fråga, säger Birgit Hansen.

MIA WÄRNGÅRD

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev