Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Den som står utanför kan fällas utan att det kostar

Publicerad: 12 november 2014, 07:00

Läkemedelsbolaget Meda har flera gånger fällts av IGM de senaste åren. Men några avgifter behöver företaget inte betala.


Meda är ett läkemedelsbolag med en stor och bred produktportfölj som innehåller både receptförskrivna och receptfria läkemedel. Fyra gånger de senaste åren har före­taget fällts för sin marknadsföring. Senast var det ”The painkiller”-reklamen för Treo som fälldes.

– Jag tror inte att vi ligger speciellt högt bland fällningar om man jämför oss med andra bolag i vår storlek, säger Medas Sverigechef Mia Brundin till Dagens Medicin.

Varför har ni valt att stå lite utanför systemet och inte vara med i någon branschförening?

– Vi befinner oss mittemellan de olika branschorganisationer som finns, vi tycker inte att någon till­vara­tar våra huvudintressen.

Vad tycker ni då om att granskningen av god branschsed är så inbakad i branschorganisationerna?

– Jag har jobbat i flera andra läke­medels­bolag och det här har funnits i alla tider. Jag tycker att det är bra. Det blir en självsanering, vi håller en hög nivå på marknadsföring som riktar sig till såväl vården som till patienter. Min bild är att den här granskningen kanske till och med är hårdare eftersom det handlar om just självsanering.

Men Meda vill ändå inte vara med och betala för sig?

– Vi har valt att följa marknads­förings­lagen och läke­medels­lagen. Sen har Lif upprättat ett etiskt regel­verk och det respekterar vi.

– Vi svarar alltid på en anmälan. Det finns bolag som inte är med i en branschorganisation som inte gör det.

Anmäler ni andra bolag?

– Ja, det gör vi. Det händer att vi har en åsikt om på vilket sätt en produkt marknadsförs.

Om ni inte får rätt slipper ni också att betala för anmälan, till skillnad från medlemsföretagen.

– Det är korrekt.

CHARLOTTA KJELLBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev