Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Diskussionen kring Apoteket AB:s pressmeddelande om förkylningar 11.10 26.10.07

Publicerad: 31 oktober 2007, 10:28


Pressmeddelande från Apoteket AB, 11.10:

Svenskar lider i onödan – mer än var tredje struntar i sin förkylning

Trots en ökad försäljning av förkylningsmedel bryr sig mer än var tredje svensk inte om att försöka lindra sin förkylning, visar en undersökning från Apoteket. Minst förkylningsmedel används i Västernorrland medan Skåne har den högsta konsumtionen, sett till försäljning per 1000 invånare.

-Förkylningar drabbar de flesta människor ett par gånger om året och går inte att bota. Men det finns egentligen ingen anledning att lida i onödan. Det går att lindra många symtom och på så sätt få hjälp att må lite bättre, säger Katarina Liljedahl, Apotekets egenvårdsexpert på förkylning.
Av dem som blir förkylda är det 35 procent som inte gör någonting alls åt sin förkylning. Lite mer än 50 procent av svenskarna väljer att behandla sig med exempelvis nässpray, halstabletter eller hostmedicin och andelen ökar, visar en undersökning genomförd av Synovate på uppdrag av Apoteket.

– Det vanligaste förkylningsmedlet är fortfarande nässpray mot nästäppa, men det är receptfria läkemedel mot hosta som ökar mest. Många upplever hosta som extra besvärligt eftersom den ofta sitter i under lång tid, säger Katarina Liljedahl.

Sedan september förra året har svenskarna ökat sin konsumtion av förkylningsmedel med drygt 7 procent. Mest förkylningsmedel används i Skåne, där Apoteket det senaste året har sålt 1 311 förpackningar per 1 000 invånare, jämfört med riksgenomsnittet på 1 211 förpackningar. Minst säljs det i Västernorrland, med 1058 förpackningar per 1 000 invånare.

– Det är positivt att fler vill lindra sin förkylning. Bäst blir effekten om läkemedlen används på rätt sätt. Nässpray bör man exempelvis inte använda mer än tio dagar i sträck. Fråga gärna Apoteket personal om råd om du är osäker, säger Katarina Liljedahl.

Fler tips och råd om hur du lindrar din förkylning finns på www.apoteket.se. Där finns också det interaktiva webbverktyget Barnförkylningsakuten speciellt framtagen för småbarnsföräldrar.

För länsvisa siffror om försäljning av förkylningsmedel, se bilaga.

Presskontakter
Katarina Liljedahl, egenvårdspecialist Apoteket AB, tel 08-466 14 29, 070-331 28 92
Helena Westström, pressekreterare Apoteket AB, 08-466 11 30, 070-300 71 46

(Pressmeddelandet återfinns på:
http://www2.apoteket.se/Apoteket/om/Pressrum/Arkiv/PressmeddelandeDetalj.htm?id=305140 )

Jan Håkansson, distriktsläkare, Krokom, 25.10, kl 12.05:

I kvällspressen och från läkemedelsindustrin larmas det ofta om försummade sjukdomar. Nu drar även Apoteket AB sitt strå till stacken genom att ora sig för att mer än en tredjedel av alla som blir förkylda undviker medicinering. Jag undrar om inte det här är bottennappet i fösöket att medikalisera bagatellartade problem.

Jan Håkansson
distriktsläkare
Krokoms HC
ordf i SFAM.L

Helena Almer, distriktsläkare, Gustavsberg, 25.10, kl 19.51:

Vilket trams av Apoteket ! Som om det vore snudd på korkat att  inte ”göra något” åt sin förkylning!
Dvs köpa nåt hos dom.
Några bra studier på hostmedicin?
Dessutom, nu LIDER folk …av förkylning! Herregud så lite man tål numera.

Helena Almer
Distriktsläkare
Gustavsberg

Anders Hernborg, allmänläkare, Halmstad, 25.10, kl 22.50:

Hej, Kära Apotekets press-, informations-,förkylnings-, och egenvårdsavdelning!

Jag är informationsläkare i Läkemedelkommittén i Halland och driver en mailinglista med drygt 500 svenska allmänläkare, där vi har en sedan 10 år ständigt pågående diskussion om primärvårdsfrågor.
Flera av oss har idag läst http://www2.apoteket.se/Apoteket/om/Pressrum/Arkiv/PressmeddelandeDetalj.h
tm?id=305140>DETTA
Här några utdrag av reaktionerna:

"I kvällspressen och från läkemedelsindustrin larmas det ofta om försummade sjukdomar. Nu drar även Apoteket AB sitt strå till stacken genom att oroa sig för att mer än en tredjedel av alla som blir förkylda undviker medicinering. Jag undrar om inte det här är bottennappet i försöken att medikalisera bagatellartade problem." (en f.d. ordf i många år i en läkemedelkommitté).

"Inte bara "undviker" utan "struntar i" står det i rubriken. Är det alltså två tredjedelar som medicinerar för förkylningar? Oj!" (styrelsemedlem i Sv Fören f Allmänmedicin)

"Vilket trams av Apoteket ! Som om det vore snudd på korkat att inte ”göra något” åt sin förkylning!  Dvs köpa nåt hos dom.
Några bra studier på hostmedicin?
Dessutom, nu LIDER folk …av förkylning! Herregud så lite man tål numera."

Börjar Apoteket AB bli desperat? Täpptheten varierar väl och hur besvärad man är av den. Det är väl OK med nässpray för den rejält besvärade. Själv tar jag på sin höjd en eller annan Panodil och jag har huvudvärk i samband med förkylning.

Vi har vant oss vid en viss grad av balanserad samhällsnytta från statliga apoteket och inte den rena krämarmentaliteten. Att försöka tjäna maximalt genom att skuldbelägga folk för att de inte köper väsentligen verkningslösa hostmediciner och halspastiller, är det inte att gå lite väl långt och mala ner det förtroendekapital som det finns lite kvar av? Hur många av Apotekets receptfria hostmediciner har t ex någon verkligt dokumenterad effekt på symtomen?

Jag vill understryka att jag skriver detta i egenskap av vanlig
allmänläkare och samhällsmedborgare och INTE i min egenskap av informationsläkare i vår Läkemedelskommitté. Jag skulle misstänka att flertalet där tycker och reagerar på liknande sätt, men det har jag inte diskuterat med dem.

Jag skall trösta er med något positivt. Det står faktiskt en riktigt bra sak på er "förkylningssida" på sajten:
"Influensa eller förkylning?
Influensa är den värsta formen av förkylning. Och precis som vid lindrigare varianter så finns det inte mycket som hjälper."  !!!!!!

Hälsningar
Anders Hernborg

Anders Åkvist, ST-läkare, Laholm, 26.10, kl 8.58:

Det är friskt att vara förkyld!
Apoteket AB vill tjäna pengar på normalt obehag

Huvudvärk, värk i kroppen och förkylningar är övergående och en naturlig del av varje människas liv. Trots detta har Apoteket AB nyligen i en rad pressmeddelanden och annonser meddelat att svenskarna när de tar receptfria läkemedel mot bland annat värk och förkylning använder ”för lite, för sent och fel medicin”.

Sveriges läkemedelsmonopol gör därmed en kraftig markering mot sin hittills starka ställning som en garant för oberoende läkemedelsinformation. Man sällar sig istället till en sedan tidigare välbefolkad ringhörna, där läkemedelsbolagen länge gjort allt för att göra så många tillstånd som möjligt till behandlingskrävande sjukdomar. Se bara på hur vi numera får avancerade behandlingar mot allt från åldersrynkor till måttligt förhöjda blodfetter; inget av dessa tillstånd är en sjukdom.

Man kan bli både betryckt och bekymrad över att Apoteket överger sin ställning som trovärdig upplysare om hälsa, sjukdom och egenvård. Samtidigt skall vi kanske vara tacksamma för att Apoteket AB så tydligt visar upp sin kursändring. Nu ska det tjänas pengar! Hur åstadkommer vi det? Jo, fler måste köpa våra produkter! Vilka köper våra produkter? De som känner sig sjuka! Alltså måste fler känna sig sjuka.

Därför mottar svenska folket nu rikligt med information om att man bör behandla förkylning och okomplicerad värk. Hälsa är en subjektiv upplevelse och därför minskar sådan information allas vår känsla av hälsa och ökar därmed kanske Apoteket AB:s intäkter. Detta visar också hur svårt det är att hålla vinstintresset borta, även om verksamheten ska ”bidra till en bättre hälsa”, som det heter i företagets affärsidé.

Som läkare kan man istället bli förfärad över att så många som två tredjedelar behandlar sin snuva. Förkylning är en virusinfektion som är ett normaltillstånd, så vanlig är den. Det är friskt att vara förkyld! Vardagsvärk lindras av sömn, vila, vätska, stretching, träning eller massage som åtgärdar grundproblemet. Det är sunt att inte medicinera bort kroppens signaler! Information av detta slag får vi nog förgäves leta efter i information från företag som tjänar pengar på sjukdom.

Anders Åkvist
ST-läkare
Laholm

Elisabet Linge Bergman, presschef, Apoteket AB, 26.10:

Svar angående kritik som har riktats mot Apotekets förkylningskampanj:

Det är vår övertygelse att sjukvården inte vill ha, och inte har resurser att klara av och hjälpa alla människor som drabbats av en ”vanlig” förkylning. Däremot kan vi på Apoteket erbjuda människor som vill lindra sina symtom vid förkylning en behandling som har effekt. Vi värderar inte hur besvärande symtomen är för kunden utan anser att kunden bättre kan avgöra detta själv.
Apotekets roll är inte att bagatellisera våra kunders problem, utan att hjälpa dem med den lösning som passar bäst utifrån individuella behov. Apotekets personal har goda kunskaper och stöd i sin rådgivning till egenvårdskunderna.
För att ta reda på om kundens symtom är lämpliga för egenvård eller om kunden bör gå till doktorn använder vår personal en metod med ett bestämt frågeschema, som Apoteket utarbetat i samarbete med Bertil Marklund, professor i allmän medicin. Samma frågeschema används numera även av rådgivningssköterskorna vid Sjukvårdsupplysningen.
När det väl är utrett att det är lämpligt med egenvård kan vår personal genom sin kompetens hjälpa kunden att välja rätt behandling. Den kund som inte vill prata med vår personal kan med vägledning av samma information i våra hyllor själv läsa sig till vilken behandling som är lämplig.
För övrigt har vi i Sverige en myndighet som heter Läkemedelsverket där alla godkända läkemedel som finns på den svenska marknaden har bedömts ur perspektiven effekt och säkerhet. Läkemedelsverket har även bedömt och godkänt de receptfria läkemedlen mot hosta, både slemlösande och hostdämpande, för användning inom egenvård av hosta vid förkylning under en begränsad tid. Det är inte Apotekets uppgift att överpröva Läkemedelsverkets beslut för enskilda godkända läkemedel.
Utgångspunkten för egenvård är, att människor själva ska kunna behandla lindriga symtom, såsom nästäppa, hosta, feber och halsont och må bättre under sin förkylning. Det ger avlastning åt sjukvården som istället kan lägga sina resurser på de patienter som behöver en läkarbehandling för att bli friska, eller för att få bättre livskvalitet.

Vänliga hälsningar
Elisabet Linge Bergman
Presschef
Apoteket AB

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev