Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Distriktsläkare i Värmland vägrar ta emot elak patient

Publicerad: 8 mars 2005, 14:53

En distriktsläkare i Värmland vägrar att ta emot en patient som kallar honom dum och inkompetent. Nu förs en diskussion i landstinget om riktlinjer för hur kränkande patienter ska bemötas.


Det är en situation vid Vårdcentralen Rud i Karlstad som är den direkta orsaken till att diskussionen om kränkande patienter har satt fart i Landstinget i Värmland. Det handlar om en kvinna som har gått på vårdcentralen i några års tid och på grund av missnöje bytt läkare ett flertal gånger.  För ett år sedan hade verksamhetschef Eva Bergquist därför en diskussion med patienten, som fick ytterligare en ny läkare, en med många år i yrket. Men han vill inte längre ha hand om patienten, som enligt läkaren kränker både honom och en distriktssköterska.

I ett brev till Eva Bergquist skriver läkaren att han har förmedlat en mängd remisser under året och att han förnedrats av patienten, som bland annat ska ha kallat honom dum och ifrågasatt hans kompetens. "Jag upplever att det har stor negativ inverkan på min arbetsmiljö" skriver läkaren och tillägger att han "omöjligen kan handlägga denna patient i fortsättningen".

Hotar med skriverier i pressen  Verksamhetschef Eva Bergquist vill nu ha en principdiskussion om hur mycket som hälso- och sjukvårdspersonal ska behöva ta från patienter och efterlyser gemensamma riktlinjer för hela Landstinget i Värmland.

- Det finns vissa patienter som om de inte får igenom sina önskemål kan hota med skriverier i pressen och anmälan och liknande saker. Det här blir väldigt stor stress och press på hälso- och sjukvårdspersonalen, säger Eva Bergquist.

Hon understryker att en patient har rätt att ifrågasätta och vara med och styra sin egen vård.

- Det är stor skillnad på en "besvärlig" patient och en patient som kränker dig och är nedvärderande.

Vendela Englund, länsverksamhetschef för allmänmedicin i Landstinget i Värmland, för nu saken vidare till dels landstingets etikgrupp, dels personalstaben. Hon ser frågan som principiellt viktig ur flera aspekter.

Det naturliga om en patient är missnöjd med sin läkare är att patienten väljer en annan läkare, konstaterar Vendela Englund - vilket lär bli lättare nu när Värmland har infört val av familjeläkare. Men även en läkare kan i fall som detta bryta kontakten, anser hon.

Kränkning en arbetsmiljöfråga  - Naturligtvis är det inte läkaren som väljer patienten, men om det är uppenbart att vårdrelationen inte kan fungera, kan ju också läkaren säga att "den här patienten kan jag inte ta". Patienten får ju inte en vettig vård när läkaren känner sig kränkt av patientens beteende, säger Vendela Englund.

Både Eva Bergquist och Vendela Englund framhåller att kränkningar också är en arbetsmiljöfråga och tror att det kan behövas riktlinjer för hur sådana här situationer skahanteras på en arbetsplats.

- Vi är ju inte bara ansvariga för vården för medborgarna - utan vi är också arbetsgivare. Människor i sjukvården, lika lite som någon annanstans, ska behöva bli utsatta för kränkande behandling på sin arbetsplats - inte heller av våra brukare, säger Vendela Englund.

Dela artikeln:

Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev