Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Doc Morris kan tvingas byta namn

Publicerad: 2 april 2012, 14:59

Apotekskedjan Doc Morris i Sverige kan behöva byta namn i framtiden på grund av att det europeiska nätapoteket säljs.


Nyligen meddelade Doc Morris tyska ägare Celesio att koncernen förbereder en försäljning av det nätapotek som främst riktar sig till den tyska marknaden. Det kan påverka även den svenska apotekskedjan.

– Kanske blir det även en försäljning av märket Doc Morris i framtiden. I så fall skulle det kunna betyda att vi kan använda namnet under en viss period, kanske tre eller fem år. Det beror på försäljningskontraktet, säger Rainer Berghausen, kommunikationschef på Celesio, till Dagens Apotek.

Några planer på att sälja de svenska apoteken har dock Celesio inte.

– Nej, tvärtom ska vi öppna nya, säger Rainer Berghausen.

Öppningarna kommer inte att fortsätta i lika snabb takt som hittills. Men 2015 planerar Celesio att ha upp till 100 apotek i Sverige.

Och redan i slutet av 2013 ska den svenska verksamheten ha nått break-even, det vill säga den försäljningsvolym som krävs för att intäkterna ska täcka kostnaderna. Det sade Celesios vd Markus Pinger i samband med att koncernens årsredovisning presenterades.

I Sverige har Doc Morris inget nätapotek. Men Celesio äger ett nätapotek i Nederländerna som till största delen säljer till tyska kunder. Samtidigt är apoteksägarna Celesios viktigaste kunder i Tyskland – och de är inte förtjusta i konkurrensen från nätet.

– De säger att vi är deras största konkurrenter på marknaden och det har funnits en konflikt sedan vi köpte Doc Morris 2007, säger Rainer Berghausen.

För att lösa denna konflikt har Celesio beslutat sig för att sälja Doc Morris nätapotek. Än så länge har koncernen ingen affär på gång, utan har anlitat en bank för att försöka hitta en köpare.

Celesio äger apotek under namnet Doc Morris i Sverige, Irland och Italien. Dessutom finns det privatägda apotek i Tyskland som använder namnet Doc Morris på licens. Skulle det bli så att varumärket ingår i försäljningen av nätapoteket, kan de fysiska apoteken i samtliga länder behöva byta namn så småningom.

LINA ÖSTERBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev