Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Dospatienter fick för hög styrka

Publicerad: 21 augusti 2013, 09:08

Ett läkemedel som kan orsaka rubbningar av hjärtrytmen förpackades i för hög styrka åt tre dospatienter.


Ämnen i artikeln:

Läkemedel

Patienterna var inlagda på olika sjukhus och avdelningar i Stockholmsområdet. De fick ett luftrörsvidgande läkemedel i styrka 300 milligram i stället för 200 milligram.

Bara två av patienterna hann få de felaktigt förpackade läkemedlen, en två dagar och en i fyra dagar. Ingen skadades, men om felmedicineringen hade fått fortsätta hade en sådan risk funnits, enligt en anmälan enligt lex Maria från Apoteket AB. Dessutom fanns det risk för att fler patienter skulle få fel styrka i sina dospåsar.

Den verksamma substansen i läkemedlet var teofyllin, som används vid behandling av bland annat astma och KOL. Teofyllin har ett litet terapeutiskt index, vilket innebär att styrkan inte behöver vara särskilt mycket för hög innan risken för allvarliga biverkningar ökar. Bland annat kan läkemedlet ge kramper i det centrala nervsystemet och hjärtrytmrubbningar.

Misstaget skedde på Apoteket AB:s dosapotek i Stockholm. Tabletter av fel styrka användes i en maskin, dels vid  påfyllning i en kassett och dels vid manuell påfyllning av halva tabletter via ett matarbord i maskinen.

LINA ÖSTERBERG

Ämnen i artikeln:

Läkemedel

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev