Få hela storyn
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 11 November 2016, 10:59
Foto: Thinkstock
E-hälsomyndigheten har identifierat fyra barriärer för att digitaliseringens möjligheter kan utnyttjas optimalt.
Ämnen i artikeln:
E-hälsomyndighetenDessa hinder står i vägen för en patientcentrerad, bättre och mer jämlik vård och omsorg, sa myndighetens generaldirektör Torsten Håkansta på Nationella e-hälsodagen i onsdags. Det rapporterar nyhetsbrevet Digital hälsa.
De fyra hinder som myndigheten identifierat är:
■ Organisationsstrukturer och bristen på kraftfull förändringsledning
■ Termer och begrepp – brist på semantisk interoperabilitet
■ Lagar och regelverk som inte utvecklas i takt med digitaliseringen
■ Brist på teknisk interoperabilitet – standarder – för att skapa den digitala motorvägen
I samband med sitt tal på e-hälsodagen refererade Torsten Håkansta till regeringens och SKL:s vision om att Sverige ska vara världsledande på e-hälsa år 2025.
– Jag tror att det är fullt möjligt om vi jobbar tillsammans. Men en vision är inte mycket värd om den inte kopplas till handling. Därför måste vi gå från vision till verkstad. Därför hoppas jag att dagens arbetsgrupper kommer att bidra till att lösa upp de knutar och barriärer som finns inom juridik, semantik och standarder och hindrar utvecklingen på e-hälsoområdet, sa Torsten Håkansta.
Sverige ska bli bäst i världen på e-hälsa
Digitalisering kan spara 180 miljarder årligen
JESPER CEDERBERG
Ämnen i artikeln:
E-hälsomyndigheten