Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

En kvarts spegling om dagen lättar stress och förenklar konfliktlösning

Publicerad: 13 Februari 2007, 12:50

Färre konflikter och bättre kommunikation – det är resultatet efter tre år med en modell kallad spegling på avdelning sex vid Hudiksvalls sjukhus. Varje dag före arbetets slut sätter sig personalen ned och går igenom dagens händelser.


Beteendevetaren och arbetsmiljökonsulten Björn Sjöberg vid Gävledala Företagshälsa träffade 2003 de anställda vid två avdelningar på Hudiksvalls sjukhus när han var inblandad i ett projekt för att förebygga belastningsskador och stressrelaterade sjukdomar.

– Önskemål kom då upp om att medarbetarna skulle få en chans att reflektera över dagens händelser. Jag började fundera över hur det skulle kunna ske i en strukturerad form, berättar Björn Sjöberg.

Lösningen blev det som nu kallas spegling. Och på avdelning sex, som är en ortoped- och kirurgavdelning, har speglingen blivit en del av arbetsdagen sedan dess. Vid morgonens planeringsmöte utses två speglingsledare, en för varje team på avdelningen. Teamen består av två sjuksköterskor och tre undersköterskor. Klockan kvart över tre på eftermiddagen samlar speglingsledarna sina kollegor och alla sätter sig ned 15 minuter och går igenom dagens händelser.

– Alla pratar i turordning utan att bli avbrutna. Vi börjar med det positiva och utgår från meningen: "Det som har känts bra för mig i dag är att …", och sedan går vi till det som inte har fungerat under dagen, berättar avdelningschef Ewa Risén.

Viktigt att utse en ledare
Hon betonar att det viktiga är att var och en får ge sina personliga upplevelser av hur dagen har varit. Under samtalet använder deltagarna ett personligt språk som "jag känner att" och "jag tänker att".

Slutligen sammanfattar speglingsledarna samtalet. Det är inte meningen att något ska lösas under speglingen utan i stället bestäms det om några ska prata ut med varandra senare eller om problemet ska tas upp med chefen eller på en arbetsplatsträff.

Det har visat sig viktigt att alltid utse speglingsledare, berättar sjuksköterskan Helene Björk.

– När vi inte gjorde det under två månader prioriterade vi sjuksköterskor bort speglingen för att det fanns så mycket annat att göra. Men vi mår mycket bättre när vi har speglingssamtalet. Det är ett högt tempo på avdelningen och ju tyngre arbetet är desto lättare är det att vi blir osams eller att det blir missförstånd, säger Helene Björk.

"Det blir inget skvaller"
Hon tycker att det är viktigt att kunna ta upp missförstånden samma dag och inte bära dem med sig hem efter arbetets slut.

– När alla ger sin personliga bild under speglingen klaras konflikter upp och det blir inget skvaller. Jag tror att problemet på kvinnodominerade arbetsplatser är att vi inte klarar av att vara ärliga mot varandra, vi är så rädda att inte bli omtyckta, säger Helene Björk.

Hon understryker att speglingen bygger på att deltagarna ska våga vara raka när de pratar.

– Annars är det ingen vits att ha den och sedan vi började med speglingssamtal har vi blivit bättre på att lösa konflikter löpande under dagen.

Ewa Risén anser att många kvinnor tar på sig för mycket och mår dåligt för att de inte har hunnit med det de ville under dagen. Men under speglingssamtalet märker de anställda att de har åstadkommit ganska mycket ändå. Resultatet är att arbetsglädjen och trivseln ökar.

– Vårt motto är att vi ska vissla när vi går till jobbet, men sjunga när vi går hem, då ska vi mentalt ha lämnat arbetet bakom oss, säger Ewa Risén.

Problemet:
Medarbetarna saknade en möjlighet att få reflektera över dagens händelser och tog med sig jobbet hem, vilket ledde till stress.

Lösningen:
Att i slutet av varje arbetsdag sätta sig ned i en grupp och gå igenom allas personliga upplevelser av dagen.

Resultatet:
Det har blivit lättare för personalen att släppa jobbet när den går hem. Det leder till minskad stress och ökad arbetsglädje. Dessutom kommunicerar medarbetarna bättre med varandra och löser konflikter enklare.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev