Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

”En tävling som uppmanar till kvalité”

Publicerad: 3 december 2015, 11:43

Apotek Hjärtats kvalitetschef anser att farmaceuternas fokus på att öka antalet uttag av receptbelagda läkemedel kan vara ett sätt att förbättra kvalitén på kundmötet.


Som Dagens Apotek berättar i dag har Apotek Hjärtat just nu fokus på servicerader och anordnar en tävling som går ut på att lyckas bäst med det. Servicerader, eller receptrader, innebär uttag av ett receptbelagt läkemedel på apotek.

Annika Svedberg är farmaci- och kvalitetschef hos Apotek Hjärtat.

Varför fokuserar ni på att de anställda ska öka antalet uttag av receptbelagda läkemedel?

– Vi ser det här arbetet som ett sätt att få igång dialogen kring läkemedelsbehandlingen på ett bra sätt. Det viktigaste för oss är att höja följsamheten till behandlingen. Vi vet att det största läkemedelsrelaterade problemet är underanvändning. Genom att titta på vilka övriga läkemedel som en kund har på recept kan vi ställa frågor kring dessa.

Kan du se en risk med att fokusera på det? Till exempel att patienter tar ut läkemedel som de inte behöver?

– En viktig del av arbetet med servicerader är att identifiera recept som inte längre är giltiga. I samråd med kunden kan de då rensas bort, vilket minskar risken för felexpeditioner.

Ni anordnar en tävling där de apotek som lyckas bäst med arbetet med receptrader får ett pris? Är det lämpligt att anordna en säljtävling för receptbelagda läkemedel?

– Det är ingen säljtävling. Tävlingsmomentet går ut på att man sätter en pinne för varje gång man tar upp frågan om ytterligare läkemedel som kunden har förskrivna och som kunden faktiskt behövde. Att man ska sätta pinnar handlar bara om att man på det sättet blir påmind om vårt fokus. Samtidigt är det en tävling som går ut på att få det bästa kundmötet, vilket också kommer att premieras.

De som jag talat med på Apotek Hjärtat uppfattar det som en säljtävling.

– Det är en tävling. Men jag tycker att det här är en tävling som uppmanar till högre kvalitet i kundmötet, där vi använder vår farmaceutiska kompetens till att prata med kunden om hans eller hennes läkemedelsanvändning.

Ni skriver i dokumentet att underanvändning av läkemedel är ett stort problem. Varför nämner ni inte att det även är ett stort problem med överanvändning?

– Det är också ett problem för vissa typer av läkemedel. Men underanvändning är ett större problem.

Hur ser du på risken att ert fokus på receptrader leder till överanvändning av läkemedel?

– Om det sker på fel sätt finns en sådan risk, men då har den anställde inte agerat på ett sätt som vi vill premiera.

Relaterat material

Så får Apotek Hjärtat kunder att hämta ut mer receptbelagt

SAMUEL LAGERCRANTZ

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev