Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Epilepsimedel ökar risken för missbildning hos foster

Publicerad: 20 Juni 2006, 13:08

Om en gravid kvinna medicinerar med epilepsimedlet lamotrigin under början av graviditeten ökar risken för att fostret ska få läppgomspalt, enligt en ny studie. Därför ändrar Läkemedelsverket nu informationen om läkemedlet.


Läkemedlet lamotrigin används mot epilepsi men också vid behandling av bipolär sjukdom, som innebär växelvisa episoder av mani och depression.

I en ny registerstudie som gjorts på patienter från USA och Kanada visade det sig att av de 564 barn som utsatts för läkemedlet under de tre första månaderna av graviditeten, hade fem läppgomspalt. Denna skada innebär att läpp eller gom inte växer samman som de ska på barnet under graviditeten.

Risken för att barn skulle få läppgomspalt om deras mödrar tog lamotrigin var enligt studien 90 av 10 000 födda, medan förekomsten i befolkningen i USA är 4 fall på 10 000 födda.

Enligt ett pressmeddelande från Läkemedelsverket har denna riskökning inte förekommit i andra studier. Ändå har läkemedelsmyndigheterna inom EU beslutat att uppdatera informationen för läkemedlet Lamictal (lamotrigin) med resultaten från studien.

Däremot bör inte kvinnor som är eller planerar att bli gravida och medicinerar med lamotrigin avbryta behandlingen utan att först rådfråga läkare, påpekar myndigheten. Att plötsligt sluta att medicinera mot epilepsi kan leda till krampanfall, vilket kan ha allvarliga konsekvenser både för patienten och fostret.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev