Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Epilepsimedel ökar risken för missbildning hos foster

Publicerad: 26 Juni 2006, 08:10

Om en gravid kvinna medicinerar med epilepsimedlet lamotrigin under början av graviditeten ökar risken för att fostret ska få läppgomspalt, enligt en ny studie. Därför ändrar Läkemedelsverket nu informationen om läkemedlet.


Läkemedlet lamotrigin används mot epilepsi men också vid  behandling av bipolär sjukdom, som innebär växelvisa episoder av mani och  depression.

I en ny registerstudie som gjorts på patienter från USA och  Kanada visade det sig att av de 564 barn som utsatts för läkemedlet under de  tre första månaderna av graviditeten, hade fem läppgomspalt. Denna skada  innebär att läpp eller gom inte växer samman som de ska på barnet under  graviditeten.

Risken för att barn skulle få läppgomspalt om deras mödrar  tog lamotrigin var enligt studien 90 av 10 000 födda, medan förekomsten i  befolkningen i USA är 4 fall på 10 000 födda.

Enligt ett pressmeddelande från Läkemedelsverket har denna  riskökning inte förekommit i andra studier. Ändå har läkemedelsmyndigheterna  inom EU beslutat att uppdatera informationen för läkemedlet Lamictal  (lamotrigin) med resultaten från studien.

Däremot bör inte kvinnor som är eller planerar att bli  gravida och medicinerar med lamotrigin avbryta behandlingen utan att först  rådfråga läkare, påpekar myndigheten. Att plötsligt sluta att medicinera mot  epilepsi kan leda till krampanfall, vilket kan ha allvarliga konsekvenser både  för patienten och fostret.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev