Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Farligt läkemedel återkallas

Publicerad: 20 februari 2009, 07:33

Riskerna med psoriasis-läkemedlet Raptiva är större än nyttan. Därför återkallas nu läkemedlet.


I går, torsdag, beslutade den europeiska läkemedelsmyndigheten EMEA att rekommendera att försäljningstillståndet för Raptiva (efalizumab) återkallas tills vidare, skriver Läkemedelsverket i ett pressmeddelande.

Risken att utveckla progressiv multifokal leukoencefalopati, PML, anses för stor. Men även andra allvarliga biverkningar, som encefalit och svår infektion, har vägts in i beslutet.

Raptiva godkändes i Europa 2004 för behandling av patienter med måttlig till svår kronisk plack-psoriasis som inte tål eller har effekt av annan systemisk behandling, exempelvis ciklosporin, metotrexate och Puva.

Läkemedelsverket uppmanar nu förskrivare att inte förskriva ytterligare recept på Raptiva, utan i stället överväga annan behandling för patienter som står på läkemedlet. Patienter som står på läkemedlet bör kontrolleras med avseende på neurologiska symtom samt tecken på infektion.

Förskrivare kommer också att kontaktas direkt via brev med ytterligare information.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev