Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

”Farmaceuter är en mjäkig skara”

Publicerad: 2 september 2015, 12:28

Handen på bibeln, nästan. I exempelvis Kanada svär apotekare en farmaceutisk ed under högtidliga former, säger Carin Svensson, till höger. Robert Svanström  (t v) och Helena Tornberg, mitten.

Svenska Farmaceuter står inte lika starka, vare sig som grupp eller individer, som de gör i många andra länder, konstaterade en debattpanel på mässan Apotek och Egenvård.


”Behöver apoteken farmaceutens kompetens?” frågade fackförbundet Sveriges Farmaceuter och lät tre paneldeltagare fördjupa sig i frågan: Robert Svanström, Sveriges Apoteksförening, Helena Tornberg, apotekare och Carin Svensson, tidigare chefsfarmaceut och numera apotekschef inom Cura. Få andra professionsförbund skulle ställa frågan. Och, om man får tro de tre paneldeltagarna, kanske det också utgör en del av svaret kring frågan om varför farmaceuters kompetens inte utnyttjas fullt ut.

- Jag upplever att farmaceuter är en mjäkig skara som inte står upp för sin kompetens, sade Carin Svensson och menar att det gäller inte minst i kontakten med läkare, då många farmaceuter helt enkelt lägger sig platt.

Enligt Carin Svensson beror professionens dåliga självförtroende främst på det gamla monopolet.

- Det var Apoteket AB som företrädde apotekarna och apoteken, sade hon.

Därmed fanns ingen stark branschorganisation eller professionsförbund. Därför har ingen organisation drivit frågan om exempelvis farmaceutiska tjänster i Sverige förrän nu.

- Men vi är på väg. Vi har tagit några steg på vägen. Något kommer att hända, kanske redan i den kommande utredningen, sade Robert Svanström, chefsfarmaceut på Sveriges Apoteksförening.

Och för den enskilde farmaceuten tror Robert Svanström på engagemang, precis som Carin Svensson:

- Man har ju ett eget professionellt ansvar att stå upp för min legitimation och för sin rådgivning. Tyvärr tror jag att många är lite nedtryckta i skorna och inte ger riktigt allt i mötet med kunden. Men det är så man vinner förtroendet hos kunden. Det tar ganska lång tid att bygga upp kundförtroende och i takt med det får man allt svårare frågor, sade Robert Svanström.

Helena Tornberg, nyligen examinerad apotekare, konstaterade efter sin praktikperiod på apotek att mycket fokus läggs på kampanjer, merförsäljning och snabb expediering.

- Det tycker jag tar fokus från det farmaceutiska, sade hon.

En enig panel konstaterade att farmaceutiska tjänster som apoteken kan ta betalt för är ett av botemedlen, mer pengar för att expediera receptbelagda läkemedel en annan.

Men vad kan då en apotekschef göra för att uppmuntra personalen att använda sin farmaceutiska kunskap mer?

- Peppa, peppa, peppa och ställa krav, det är det jag försöker göra. Hos oss är frågan ”Har du haft det här läkemedlet förut?” förbjuden. Vi frågar hur medicinen har fungerat och då får man väldigt intressanta svar från kunderna, säger Carin Svensson.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev