Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Farmaceuter ger råd om kost

Publicerad: 13 maj 2013, 08:30

Farmaceuter som guidar kunder i Icabutikens mathyllor. Det kan bli framtiden för Ica och Cura-apoteken, som just nu gör en pilot med kostrådgivning.


På Maxi Ica i Södertälje kan kunder få kostrådgivning på plats i butik av en apotekare. I tjänsten ingår ett personligt kostsamtal, vägning och rundtur bland butikens livsmedelshyllor med konkreta tips om hur man ska välja rätt mat.

May Zaytoun är apotekare på Cura-apoteket där många kunder passerar varje dag. Med affischering i butiken, samtal i hopp om samarbete med vårdcentraler och hjälp av de andra på apoteket har May Zaytoun och en kollega börjat få in lämpliga kunder på kostrådgivning.

– Det kan vara personer med övervikt, diabetes eller högt kolesterolvärde som vill ha hjälp med att göra en förändring. Det är ju inte hit de ska komma i första läget, men vi är ett komplement till vården och vi kan hjälpa till på plats i butik, säger May Zaytoun.

Pilotprojektet pågår på tre olika platser i tre Ica-butiker i Sverige; Södertälje, Kungälv och Skellefteå. Under våren och sedan, efter en sommarpaus, under hösten rullar piloten och utvärderas under tiden.

May Zaytoun är själv väldigt intresserad av kost och hälsa och tror inte att det är någon slump att just hon blev tillfrågad om att delta.

– Jag tror att chefen hör mig prata om mat konstant. Jag hade precis börjat med en egen grej för att äta mer hälsosam mat när det här projektet dök upp, säger hon.

I vintras samlade Ica sina blivande kostrådgivare till en tvådagarsutbildning, där den ena dagen var vigd åt kosthållning och livsmedel i butiken.

Men räcker det för att ge kostråd åt andra?

– För de råd vi ger. Vi ger grundläggande råd och de bygger helt på svenska näringsrekommendationer från Livsmedelsverket, ingenting utan för den ramen.

– Sen har ju vi farmaceuter grundläggande information om människokroppen och sjukdomar med oss. Jag tror att man behöver ha en vårdutbildning i grunden, säger May Zaytoun.

Den andra utbildningsdagen ägnades åt samtalsteknik kring hur man för ett motiverande, rådgivande samtal med kunden.

– Det gäller att ställa rätt frågor. Ingen vill höra att den ska äta si eller så. Vi apotekare är ju vana att slänga fram all information: Så här ska medicinen tas, det här ska du tänka på. Men här handlar det om att kunden själv ska motiveras till förändring.

May Zaytoun hoppas att tjänsten är här för att stanna.

– Det är en bra tjänst för den som behöver den. Jag har själv haft mycket hjälp av den utbildning vi fick.

Cura-apotekets projektledare, Helena Rosborg Brink, säger att ambitionen är att rulla ut tjänsten i någon form på de andra Cura-apoteken nästa år.

–Kunderna har hittills varit väldigt nöjda, säger Helena Rosborg Brink.

CHARLOTTA KJELLBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev