Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Fel anhörig fick dödsbud

Publicerad: 4 Januari 2010, 12:49

Det skånska vårdföretaget Partnergruppen ska granskas efter att ha lämnat ett felaktigt dödsbud till en anhörig mitt i natten.


Den 17 december fick en man ett nattligt telefonsamtal om att hans mamma hade avlidit på Partnergruppens vårdhem i skånska Norra Vram. När han ifrågasatte om modern fanns på boendet visade det sig att företaget hade kontaktat fel person.

– Det är ju inte klokt att de inte har några kontroller. Att ringa upp och säga att hon gått bort, dessutom använde hon formuleringen ”hastigt och lustigt”. De har begått ett grovt fel, säger mannen till Helsingborgs Dagblad.

Enligt Carl Groth, vd och marknadschef för Partnergruppen, berodde det felaktiga dödsbudet på en namnförväxling.

– Det är djupt tragiskt och den som ringde samtalet blev djupt olycklig när hon insåg sitt misstag, säger han till tidningen.

Mannen som fick telefonsamtalet anser även att hans mamma blivit vanvårdad vid en tidigare vistelse på vårdhemmet. Han har anmält Partnergruppen till länsstyrelsen, som har lämnat över ärendet till Socialstyrelsen.

Relaterat material

Sjuksköterska och läkare lämnade felaktigt dödsbud

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev