Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Fler väljer fet mat

Publicerad: 5 februari 2008, 10:52

Allt fler konsumenter väljer bort fettsnåla och sockerfria livsmedel, medan efterfrågan på fetare alternativ ökar. Det visar en ny undersökning.


Det är marknadsundersökningsföretaget AC Nielsen som gjort en undersökning om trender inom dagligvaruhandeln. Enligt undersökningen är den så kallade lighttrenden nu över.

– Trenden är nu att konsumenterna föredrar smak och naturlighet framför de fett- och sockersnåla produkterna, säger Bo Ekström, vd för AC Nielsen Sverige, till TT.

Bland annat har försäljningen av bordsmargarin med en fetthalt under 40 procent minskat med 7 procent under det senaste halvåret, medan försäljningen av fetare margarinsorter ökat med 15 procent. Också när det gäller mjölk och yoghurt tappar de magrare varianterna i popularitet, liksom lightläsken.

Flera populära metoder för viktminskning bygger just på att man äter mer fett. I mitten av januari gav Socialstyrelsen också klartecken för den omstridda  läkaren Annika Dahlqvists kostråd, som går ut på att patienter med övervikt och typ 2-diabetes ska äta mindre kolhydrater och mera fett.

I AC Nielsens undersökning syns också en annan trend, att svenskarna är allt mer benägna att köpa ekologiskt producerad mat. Där är dock hänsyn till miljön en betydligt starkare drivkraft än omsorg om den egna hälsan – något som enligt undersökningen är unikt för Sverige.

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev