Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Flera akuter på jakt efter rätt lösning

Publicerad: 3 april 2013, 09:38

Sjukhusens akuter letar nya sätt att snabbare ta hand om de allt fler patienterna. Men lösningen kanske finns någon annanstans.


På en lång rad akuter testas nu olika­ modeller för att hitta smarta lösningar som ger snabbare och säkrare vård med kortare väntetider.

Bara i projektet Akut förbättring, som leds av Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, deltar 27 sjukhus.

– De flesta prövar hur de ska arbeta med flödet in och ut på akuten. Hur de, inom sina väggar, kan göra mottagandet så bra som möjligt, ­säger Marie Källman, projektledare för Akut förbättring på SKL.

Men hon tror att akuternas roll måste ses i ett vidare perspektiv.

– De är ju en del av en helhet där det är viktigt att även utveckla samarbetet med andra delar av vården, som primärvården och kommunerna. I dag är det för vattentäta skott mellan olika vårdinstanser.

Trots förbättringsarbeten har många akuter svårt att hålla jämna steg med patientströmmarna.

– Det är som att slåss mot väderkvarnar. Vi arbetar konstant med att effektivisera, skapa snabbspår, ha koordinationsfunktioner och särskilt omhändertagande av äldre. Men vi hinner aldrig i kapp. Besöken ökar med 10 procent om året, säger Rose-Marie Hedberg, verksamhetschef på Hallands sjukhus.

Att många patienter på akuterna hör hemma inom primärvården är ingen hemlighet. Inte heller att andelen yngre ökar på flera håll.

– Om vi hade en primärvårdsjour bredvid akuten kunde vi slussa patienterna rätt när de kommer. Att överlåta detta åt patienten är ingenting som sjukvården hittills lyckats med, och jag har svårt att tro att det blir lättare i framtiden, säger Rose-Marie Hedberg.

Akuten har allt mer blivit en ventil för den moderna människan som vant sig vid att få snabb hjälp. Det menar Mats Olsson på analysföretaget Kairos Future, som även engagerats i SKL:s projekt Akut förbättring.

– Att lappa och laga i det interna arbetet är inte fel i sig, men det stora problemet ligger inte där utan i det faktum att människor inte ser någon annan råd än att vända sig till akuterna när de tycker sig behöva hjälp, säger han

– Akuten i sig är del i ett sammanhang som behöver synliggöras. De skulle kunna vara en väsentlig del i ett varningssystem som kan rapportera till ”flygledare” om vad som är på gång, var bristerna finns i sjukvårdens nätverk och vad som behöver göras för att man ska hitta lösningar i systemen, säger han.

Relaterat material

Väntan på läkare nere i 19 minuter

MIA WÄRNGÅRD

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News