Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

För snabb information i läkemedelsreklamen

Publicerad: 10 December 2013, 15:27

I en reklamfilm för hostmedicin blinkar informationen förbi så snabbt att ingen hinner läsa den. Nu får företaget böta.


”Använd Nipaxon mot torrhosta och Bromhex mot slemhosta” uppmanas tv-tittarna av företaget McNeil Sweden AB. Men den skriftliga informationen i filmen visas under alldeles för kort tid, tycker Läkemedelsindustrins informationsgranskningsman, IGM Allmänhet.

Textplattan försvinner ”så snabbt att ingen hinner läsa mer än början av informationen”, enligt IGMA.

Detta strider mot Läkemedelsbranschens etiska regelverk och därför fälls McNeil Sweden AB. Förseelsen anses dock vara mindre allvarlig och företaget behöver därför bara betala 40 000 kronor i avgift.

Sedan oktober är IGM:s verksamhet uppdelad i två delar. IGM Allmänhet granskar den marknadsföring som vänder sig till allmänheten och IGM Profession den som riktas till hälso- och sjukvårdspersonal.

LINA ÖSTERBERG

Dela artikeln:


Dagens Medicins nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev